Astăzi sărbătorim Ziua Aviației și a Forțelor Aeriene Române!

Forțele Aeriene Române, inițial sub egida aviației militare din anul 1909, când i s-a ordonat Arsenalului de Construcții al Armatei din București construirea unui avion după indicațiile și sub supravegherea lui Aurel Vlaicu, aveau să devină, oficial, aviația militară a Armatei Române la 1 aprilie 1913, prin aprobarea Legii privind Organizarea Aeronauticii Militare de către Parlamentul României.
Printre inventatorii și pionierii aviației române se află Aurel Vlaicu, Traian Vuia, Dumitru (Tache) Brumărescu, Henri Coandă, Elie Carafoli, Rodrig Goliescu, și alții.
Prin participarea activă a României la luptele din Al Doilea Război Balcanic, Primul Război Mondial, Războiul româno-ungar din 1919 și din al Doilea Război Mondial, s-au remarcat ca eroi ai aviației: Adrian Adamiu, Mircea Zorileanu, Ștefan Protopopescu, Gheorghe Negrescu, și alții.
Prima școală de zbor din România a luat ființă la Chitila, lângă București, prin strădaniile avocatului român Mihail Cerchez, născut la Bârlad, județul Galaţi. Această școală, alături de cea de la Cotroceni, erau școli civile, însă în anul 1912 a luat ființă o școală militară de aviație, sub conducerea maiorului Ion Macri. Era prima din ţară şi a doua din lume, după cea din Marea Britanie.
Câteva luni mai târziu, Valentin Bibescu a înfiinţat Şcoala de Piloţi Militari şi Civili pe aerodromul Băneasa. Din ambele şcoli militare au fost instruiți şi brevetaţi aproape 100 de piloţi militari numai în perioada 1912-1918. O parte dintre aceste brevete s-au păstrat până în zilele noastre, iar acestea pot fi vizualizate, alături de fotografii de arhivă, în baza de date a Bunurilor Mobile Clasate în Patrimoniul Cultural Național: pilot; avion.
Totodată, vă invităm să accesați Biblioteca Digitală, pentru a vă delecta cu un articol dedicat lui Ion N. Romanescu, cel mai tânăr constructor de planoare din lume și unul dintre primii constructori de avioane din România.