Text de Elena Maria Șorban
György Ligeti (1923-2006) a fost prezentat – cu un an înainte de centenarul nașterii – într-un turneu cu 14 etape (a se vedea afișul), desfășurat de la București la Târnăveni. Am ales să particip la ultimul concert (24 septembrie 2022), cel din urbea natală a compozitorului.
Recitalul cu integrala creațiilor pentru pian la patru mâini a fost intercalat cu o conferință, expoziție și happening. Aceste piese ale lui Ligeti, datând din anii 1940-50, mai poartă influențe bartókiene, dar manifestă și germeni ai stilului său personal de maturitate: elemente ritmice de tip mecanicist, polifonii rafinate, tematism evolutiv, organicitate.
Conferința muzicologului Amalia Szűcs-Blănaru – autoarea unei consistente monografii de referință: György Ligeti. O privire în universul sonor sau matematici pe claviatură (MediaMusica, 2018, 540 pagini) – a fost debordantă prin competență și pasiune.
Niciodată până acum nu am avut parte de o asemenea bogăție dinamic-coloristică pe un pian electronic, precum la duoul KlavierArt – Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu!
Ambientul documentar și artistic realizat de Maria Păun a transpus viața și estetica muzicianului în vizual.
Recrearea interactivă, prin happening, a „Poemului pentru 100 de metronoame” a ținut publicul, relativ numeros, cu sufletul la gură.
Jos cu pălăria pentru toți realizatorii, inclusiv colectivul recent inauguratului Centru Cultural Târnăveni, care a adăugat o expoziție de portrete fotografice Ligeti! Bine ar fi dacă muzica nouă ar avea constant asemenea propagatori competenți și convingători…

