Venind cu maşina dinspre Bucureşti şi trecând Dunărea cu bacul la Ostrov, întârzierea de circa o oră este răsplătită de frumuseţea drumului, puţin aglomerat, ce străbate sudul deluros al Dobrogei. După ce se trece de satul Urluia, din şosea se vede cetatea de la Adamclisi.
Dinspre Constanţa se poate veni cu autobuzul sau cu maşina, urmând drumul care, la Murfatlar (Basarabi), se bifurcă spre Ostrov. De pe dealurile din apropierea satului Deleni se zăreşte silueta monumentului triumfal de la Adamclisi, dominând orizontul. Înainte de intrarea în satul Adamclisi se desprinde o şosea spre dreapta, ce conduce spre monumentul triumfal ridicat de Traian la sfârşitul războaielor cu dacii.


Monumentul triumfal este restaurat din 1977 şi folosindu-se una din ipotezele privind dispunerea metopelor descoperite în spaţiul din vecinătate şi in satele din jur, pe tamburul din piatră cu mortar păstrat, s-a reconstituit monumentul cu mulaje de ciment. Piesele originale sunt adăpostite în muzeul construit în centrul satului Adamclisi. Inaugurarea monumentului a avut loc în cadrul festivităţilor prilejuite de aniversarea unui secol de la cucerirea independenţei Principatelor Române.
La mică distanţă, spre est, de monumentul trumfal, se află un tumul funerar, iar un altar ridicat pentru soldaţii romani căzuţi în luptele purtate pe aceste locuri se află la vest de monument. Cele trei monumente au fost concepute ca un tot, ele alcătuind un triunghi isoscel, în al cărui vârf se află altarul funerar.

Cel interesat să vadă metopele originale şi câteva din descoperirile făcute în cetatea de la Adamclisi trebuie să refacă drumul până în şoseaua naţională nr. 3, spre Ostrov, şi intrând în sat spre dreapta, să o cotească spre nord, unde se află muzeul construit tot în anii ’70.
Muzeul este conceput pentru a servi în primul rând unei expuneri complete a basoreliefurilor şi trofeului colosal de pe vârful monumentului triumfal. Doar câteva vitrine cu material arheologic selecţionat din cel rezultat din săpăturile în cetatea Tropaeum Traiani ilustrază parametrii de desfăşurare ai vieţii în vecinătatea monumentului. Din interiorul muzeului, spre nord, prin peretele de sticlă se deschide o largă perspectivă asupra oraşului antic.
Pentru a înţelege ce a însemnat acest oraş roman trebuie făcută o vizită la ruinele parţial dezvelite. De la muzeu se poate coborî pe jos (cca o jumătate de oră) sau cu maşina, pe drumul asfaltat care trece pe lângă plantaţia de duzi.
Cetatea se află pe o prelungire joasă a dealului pe care a fost construit monumentul, de care se leagă printr-o limbă de pământ îngustă. Platoul este înconjurat pe toate celelalte laturi de pante mai mult sau mai puţin abrupte, care constituie o protecţie naturală. Acest avantaj al terenului a fost folosit la construirea incintei, în forma în care ea se desfăşoară azi pe teren, mărginind o suprafaţă de cca. 10 ha. Această incintă a fost construită în secolul al IV-lea, după cum indică inscripţia pusă în vremea lui Licinius şi Constantin cel Mare.
Terenul pe care se află cetatea şi monumentele de la Adamclisi a devenit domeniu public în administrarea Academiei Române prin hotărârea regelui Carol I. Cetatea este astfel nu numai o rezervaţie arheologică, ci şi una ecologică. Flora şi fauna de pe cetate nu au fost bulversate în ultimul secol.
- Ruinele cetății
- Flora
- Fauna
Dunărea, axa vest-est a Europei centrale, n-a constituit în epoca preistorică o frontieră lingvistică şi „naţională”. Dunărea inferioară, numită de antici Histru, a fost locuită pe ambele maluri de o populaţie unitară geto-dacă [1]. Contactele acestei populaţii cu romanii au început de îndată ce Roma, în plină expansiune militară şi politică, şi-a îndreptat atenţia asupra Peninsulei Balcanice, consecinţă a unor cuceriri succesive. Tot treptat, pe parcursul a două secole, puterea Romei se va întinde asupra întregii peninsule sud-dunărene [2].
Populaţia geto-dacă, divizată în „regate”, a participat intens la viaţa politică a regiunii, deşi comentariile antice ajunse până la noi amintesc doar acele evenimente care au avut tangenţă cu interesele romane.
Geţii, ca aliaţi ai scordiscilor şi bastarnilor, vor lupta adesea în Illyricum şi Macedonia împotriva romanilor [3]. Deja în 74 p.Chr., romanii conduşi de generalul C. Scribonius Curio [4] îi urmăresc pe geto-daci până în pragul ţării lor îndepărtate. Scurt timp după aceea, Lucius Terentius Varro-Lucullus [5] supune oraşele greceşti, care l-au sprijinit pe Mithridate, fără ca rezultatele alianţei acestora cu Roma să fie durabile, mai întâi din pricina amestecului abuziv al guvernatorului Macedoniei – C. Antonius Hybrida, apoi din cauza acţiunilor expansioniste ale regelui get Burebista [6].
Populaţia getică din Dobrogea, ca şi cea dintre Dunăre şi Balcani intră astfel treptat în sfera de influenţă a culturii romane [7], la început ca urmare a cuprinderii tradiţionalilor săi parteneri în Imperiul Romei, apoi direct, prin înstăpânirea romană la gurile Dunării.
Expansiunea Romei, izvorâtă nu dintr-un program prestabilit, ci din dorinţa generalilor romani de a exclude orice rival real sau potenţial prin acţiuni ofensive, a transformat Marea Mediterană într-o Mare Romană, iar oraşul Roma a fost pus în faţa problemelor decurgând din necesitatea administrării raţionale, de lungă durată, a posesiunilor cucerite prin forţa legiunilor şi abilitatea comandanţilor lor.
În aceste împrejurări – şi creat de ele – se va impune Augustus. L. Homo [8] considera că Augustus a avut viziunea şi a pus bazele politicii de romanizare; tot el a intuit importanţa creării unui instrument adecvat noii puteri – armata permanentă.
Politica de pace, de restrângere a acţiunilor militare strict la cele de anihilare a focarelor de nelinişte de la graniţe vor deveni principii perene ale concepţiei strategice imperiale [9].

În perioada de început a Imperiului, încă lipsit de coordonate juridice ferme, se constată existenţa unor forme de organizare teritorială pe care lipsa unor preciziuni din sursele literare antice, le face destul de greu definibile. Este însă constatat că se păstrează, în practică, pe lângă teritoriile provinciale, organizate şi administrate de senat sau direct de împărat, şi teritorii de margine, sub autoritate militară, de fapt o prelungire a stării de război.
Probabil în perioada ulterioară acţiunilor lui Licinius Crassus, la nord de Balcani şi până la Dunăre se crează un comandament militar, care trebuia să sporească puterea romană de-a lungul întregului curs al fluviului. Histrul era patrulat de flota romană şi trupele romane au acţionat ferm în apărarea punctelor întărite Aegyssus şi Troesmis, atacate de geţii nord-dunăreni. Acest district militar – praefectura Ripae Histri sau Danuvii – va fi probabil subordonat legatus Augusti din Moesia, care în timpul urmaşului lui Augustus, a fost Poppaeus Sabinus [10].
În nordul Balcanilor, sub scutul armatei romane – încă neatestată arheologic şi epigrafic pentru prima jumătate a sec. I p. Chr. s-a aşternut o oarecare linişte până în vremea războiului civil de la moartea lui Nero, căci izvoarele nu mai relatează conflicte. Cu acest din urmă prilej însă, dacii şi roxolanii, profitând de retragerea legiunilor angajate în lupta pentru putere, atacă şi distrug fortificaţiile romane. Guvernatorul Moesiei, Fonteius Agrippa piere în încercarea de a se împotrivi atacatorilor [11].
Noul guvernator al Moesiei, Rubrius Gallus, va avea sarcina să reorganizeze militar apărarea pe Dunărea Inferioară; armata provinciei va spori la cinci legiuni şi se vor construi castre pe Dunăre [12]. Flota dunăreană va fi şi ea reorganizată. Deşi ne lipsesc descoperirile arheologice pentru aceste contribuţii ale lui Rubrius Gallus, se pare că acţiunile lui de reorganizare privesc mai degrabă zona estică a provinciei Moesia, acel comandament militar Ripa Histri. Există dealtminteri şi o ipoteză conform căreia [13] acest teritoriu este constituit ca provincie abia în vremea lui Vespasian, folosindu-se ca argumente ştirea transmisă de Suetonius (Vespasian, 8, 4) şi înmulţirea din această vreme a datelor privitoare la prezenţa romană în aceste teritorii.
Pentru noi, nici epoca lui Claudius, nici cea a lui Vespasian nu pot fi acceptate ca puncte de răscruce pentru organizarea administrativ-teritorială a zonei dintre Balcani şi Dunăre, inclusiv Dobrogea. Teritoriile estice alcătuind praefectura ripae Histri din componenta Moesiei vor continua să se dezvolte în forma concepută încă de Augustus, până când Domitian, în pregătirea contraofensivei în Dacia, va diviza Moesia, ţinând cont de unităţile teritoriale existente anterior, praefectura ripae Histri devenind Moesia Inferior. În această interpretare devine inteligibilă precizarea lui Cassius Dio (LVIII, 25, 4) că Poppaeus Sabinus „în timpul domniei lui Tiberius, cârmuise cele două Moesii” de fapt două structuri sub autoritate militară. Calităţile de bun organizator ale lui Domitian au fost puse în evidenţă, contrazicând afirmaţiile antice ostile, izvorâte din conflictul său cu Senatul, căci tot el este acela care va crea cele două provincii germane din cele două comandamente militare [14], existente anterior. Se impune paralela cu Moesia, unde a acţionat identic în faţa unor situaţii asemănătoare.
Provinciile moesice vor fi în această vreme obiectul atacurilor dace şi baze pentru operaţiile militare romane împotriva regatului lui Decebal. Desfăşurarea războiului lui Domitian cu dacii este cunoscută doar în linii mari. Se ştie că Oppius Sabinus şi Cornelius Fuscus au căzut în cursul luptelor, abia Tettius Iulianus reuşind să-i învingă pe daci şi să le impună pacea.
Războiul cu dacii a fost cel mai important dintre cele purtate de Domitian şi se pare că a fost pricinuit de întârzierea recunoaşterii tratatului de clientelă avut de daci cu Imperiul. Tratatul de clientelă era important pentru că recunoştea teritoriul statului dac şi prevedea acordarea de subsidii, în schimbul cărora dacii se abţineau de la atacuri antiromane şi contribuiau la apărarea graniţei romane de eventuale acţiuni ale altor populaţii. Iordanes (Getica, 76), istoricul got din secolul al VI-lea p.Chr., ne aduce ştiri despre atacurile dacice asupra liniei Dunării, chiar asupra Ripae Danuvii, care au avut ca urmare distrugerea armatei moesice şi comandanţilor lor.
Oppius Sabinus, guvernatorul „acestor provincii”, încercând să-i oprească pe atacatori, cade în luptă. Decebal preia conducerea războiului. Domitian îl însărcină pe Cornelius Fuscus să treacă Dunărea pentru a-i respinge pe atacatori. Nu ştim nimic despre zona în care acesta trece Dunărea pe un pod de vase şi nici unde cade victimă nesăbuinţei de a se fi angajat prea departe şi nepregătit pe teritoriul dacilor.
Decebal a reuşit să obţină sprijinul direct sau indirect al marcomanilor şi quazilor, aşa încât Domitian se va vedea nevoit să pornească o campanie împotriva acelora, astfel că acţiunea lui Tettius Iulianus nu se va finaliza cu o victorie categorică şi definitivă asupra lui Decebal. În cursul acestor lupte, Dobrogea a fost, după cât se pare, teatru de război. Altarul funerar de la Adamclisi a fost interpretat ca un monument ridicat pentru soldaţii căzuţi împreună cu Cornelius Fuscus [15].
R. Syme consideră mai plauzibil ca pe altarul de la Adamclisi să fie pomeniţi soldaţii lui Oppius Sabinus, învins undeva în apropiere, şi nu la Novae, cum considera C. Patsch.

Altarul este, după cum afirmă istoricii moderni, cel mai vechi dintre cele trei monumente de la Adamclisi – monumentul triumfal dedicat lui Mars Ultor, tumulul funerar şi altarul funerar [16]. Altarul a fost descoperit la săparea unei movile aflată la 250 m est de monumentul triumfal. În vecinătatea ruinei s-au descoperit fragmente ale unor plăci de dimensiuni 1,30 x 0,90 x 0,30 m acoperite cu inscripţii. Pe faţada principală era dedicaţia, dar numele împăratului nu s-a păstrat. N. Gostar a închinat altarului funerar un studiu epigrafic special (Marele monument funerar roman de la Adamclisi, teza de doctorat susţinută la Universitatea Bucureşti în 28 martie 1978) în care analiza cu discernământ şi multă acribie datele obiective păstrate atât în inscripţii cât şi în izvoarele privind războaiele dacice, care au putut intra în discuţie. Din punctul lui de vedere fortissimi viri morţi în bellum Dacicum nu fuseseră victimele unei înfrângeri, ci ale unei victorii; prezenţa cohortei II Batavorum şi probabil a legiunii XV Apollinaris, precum şi formula missici (în loc de veterani) obişnuită pentru secolul I p.Chr. îl determină să considere că războiul trebuie datat numai în epoca lui Domitian şi probabil în anul 86 (rezumatul tezei 21-22) fiind campania condusă de M. Cornelius Nigrinus [17].
Această ipoteză pare a fi cea mai verosimilă, lupta trebuie să se fi purtat cu trupe din Ripa Danuvii, întărite cu trupe aduse din provinciile vestice. Pe altar numele necunoscutului poate fi al unui praefectus Ripae Danuvii (N. Gostar propune un praefectus orae maritimae sau praefectus Ripae Danuvii). Altarul a fost ridicat in honorem et in memoriam fortissimorum virorum qui pugnantes pro republica morte occubuerunt. Cu litere ceva mai mici s-a păstrat ştirea despre comandantul căzut în luptele cu dacii, din care aflăm că era originar din Pompeiul distrus de Vezuviu, locuind ulterior la Neapolis (Napoli). Acest personaj avea calitatea de praefectus. Lacuna din inscripţie ne împiedecă să ştim cu precizie titulatura întreagă.
Discuţia asupra identităţii praefectului nu s-a încheiat încă, de ea depinzând însăşi data luptei în care au căzut soldaţii, în vremea lui Domitian, sau în primul război al lui Traian.
Cichorius a propus ca praefectul să fi fost însuşi Cornelius Fuscus, praefect al praetoriului în timpul lui Domitian, ipoteză îmbrăţişată de E. Doruţiu-Boilă [18], care recunoaşte în inscripţie trupele care ar fi activat în Moesia Inferior în anii 86-87 şi ar fi căzut împreună cu prefectul pretoriului.
Cei ce contestă identificarea prefectului de pe altarul de la Adamclisi cu Cornelius Fuscus sunt susţinuti de faptul că luptele acestuia cu dacii au avut loc în nordul Dunării, unde a şi rămas mormântul său [19], la Adamclisi putând fi doar un cenotaf; de asemenea, îndoielnică este propunerea lui J. Colin [20], conform căreia Cornelius Fuscus, cel căzut în Dacia, apare şi pe inscripţiile parietale din Pompei, deoarece Tacitus (Hist., II, 86) spune că praefectus praetorio luptase împotriva lui Nero ca dux coloniae suae, statut juridic pe care Pompeiul nu-l deţinuse.
R. Syme [21], occupându-se de această problemă, acceptă datarea altarului în epoca lui Domitian, căci singura trupă pomenită al cărui nume a rămas întreg – Cohors II Batavorum – putea lupta în aceste regiuni doar anterior epocii lui Traian. Pentru ilustrul savant englez, Cornelius Fuscus trebuie exclus din discuţie; lupta în care au căzut cei cca 300 de soldaţi originari din Italia şi din provinciile vestice, mai puţin din cele estice, încadraţi în legiuni şi trupe auxiliare, trebuie să fi fost cea condusă de Oppius Sabinus, care a fost învins la Adamclisi, sau în împrejurimi, în 85 p.Chr.
Este de presupus însă că lupta de pe dealurile de lângă Adamclisi n-a fost cea condusă de însuşi Oppius Sabinus, al cărui nume ar fi trebuit să apară pe altar căci şi el a fost răpus în luptele cu dacii.
În cazul în care considerăm că până la crearea provinciei Moesia Inferior a continuat să existe un praefectus ripae Histri sau Danuvii cum reiese din Iordanes [22], am putea presupune că acesta va cădea în cursul invaziei dacice din 85-86, apărând teritoriul Dobrogei. Locul ridicării altarului nu ni se pare a fi fost ales întâmplător; în general atacatorii Moesiei Inferior nu intrau frontal, prin nordul Dobrogei, ci preferau să treacă prin Muntenia, apoi pe la Cernavodă sau Ostrov; în această zonă, constrânşi de invaziile repetate, se vor ridica de-a lungul vremilor până târziu în epoca bizantină fortificaţii care azi se cunosc sub numele de „Valurile lui Traian” [23].
Domitian, prin pacea din 89, va acorda lui Decebal, prin trimisul său Diegis, cununa regală, semn al recunoaşterii statului acestuia ca stat clientelar. H. Daicoviciu [24] explică motivul pentru care Domitian a fost acuzat de urmaşi că a încheieat o pace „ruşinoasă”, deşi clauzele acestei păci nu aveau nimic deosebit faţă de altele similare, încheiate anterior sau ulterior. Pentru urmaşii lui Domitian pacea a fost defavorabilă, nu prin clauzele ei, ci prin modul în care Decebal le-a folosit pentru a-şi întări statul, pentru a se împotrivi şi mai înverşunat romanilor – „Ruşinoasă pentru romani pacea n-a fost niciodată. Dar, favorabilă lor, ea s-a transformat pe nesimţite, pe măsură ce Decebal îşi realiza proiectele, într-o înţelegere nefavorabilă, pe care avea s-o rupă sabia lui Traian” (loc. cit. 284).
Cele două provincii, Moesia Superior şi Moesia Inferior, reorganizate militar, vor constitui baza de atac pentru războiul determinant de anihilare a regatului lui Decebal.

Columna lui Traian, cronica ilustrată a războaielor dacice, completează informaţiile literare despre luptele lui Traian cu dacii. Din păcate, metopele monumentului de la Adamclisi au fost ridicate din jurul tamburului de piatră şi mortar fără să putem şti care a fost ordinea de dispunere, aşa încât succesiunea lor în naraţiune trebuie făcută prin analogie cu columna Traiană şi în funcţie de puţinele ştiri literare păstrate. Columna indică în cursul primului război dacic o acţiune de diversiune făcută de daci în alianţă cu roxolanii în sudul Dunării. Aceste scene au fost interpretate [25] ca fiind un atac dacic în Dobrogea, lupta dându-se tot în zona Adamclisi, unde s-a ridicat – în amintirea acestor lupte – Monumentul triumfal; metopele monumentului, ar reprezenta, deci, doar acest episod al războaielor dacice.
Monumentul triumfal s-a păstrat sub forma unui tambur cilindric cu diametrul de 30 m şi înălţimea de 12 m, din piatră de carieră prinsă cu mortar; pe acest tambur erau expuse 54 metope, dintre care s-au pierdut două, iar peste acoperişul tronconic din solzi mari de piatră, pe o bază hexagonală s-a aflat trofeul colosal, înalt de 10,75 m. Crenele încununează tamburul; pe ele s-au sculptat prizonieri barbari, diferenţiaţi prin costumele caracteristice: daci, roxolani şi germanici.
Laberius Maximus, guvernatorul Moesiei Inferior va lua parte activ la primul război dacic, probabil atacând cetăţile dacice din Munţii Orăştiei prin Oltenia şi Muntenia, pe drumul prin Pasul Bran. Este azi o certitudine că prin victoriile sale a cucerit Muntenia, Oltenia de est şi sudul Moldovei, care vor fi alipite provinciei sale în toată epoca traiană. În care moment a avut loc diversiunea dacă în Dobrogea, înainte de plecarea acestuia spre Dacia sau acesta va trece în Dacia ca răspuns la ofensiva dacă, rămâne de domeniul combinaţiilor ipotetice.
R. Vulpe considera că lupta de la Adamclisi a fost decisivă pentru războiul din 101-102 [26]. Importanţa luptelor desfăşurate în Dobrogea ni se pare că reiese din faptul că Traian va construi monumentul triumfal în amintirea lor.
Luptele trebuie să fi fost deosebit de grele dacă ţinem cont de reprezentările de pe Columna Traiană [27], dar Traian aduce întăriri pe Dunăre şi dacii sunt respinşi. Pe columnă este reprezentat un nobil dac rănit care se sinucide pentru a nu fi luat prizonier.
După această campanie continuă luptele pe frontul de vest, dar ambele tabere au nevoie de un răgaz şi astfel se încheie pacea, ale cărei clauze sunt foarte grele pentru Decebal. Cu toate condiţiile păcii, Decebal reuşeste să refacă o forţă care a mai rezistat înverşunat în cursul celui de-al doilea război, în ciuda faptului că trupele romane ocupau Muntenia, sudul Moldovei şi Oltenia de est, alipite Moesiei inferioare, iar Banatul, Ţara Haţegului şi vestul Olteniei alcătuiau un district militar dependent de legatul Moesiei superioare [28]. Practic, cel de al doilea război a fost limitat la cucerirea cetăţilor dacice şi neutralizarea punctelor de rezistentă – cetăţi tribale din Transilvania centrală [29].
Ca urmare a victoriei asupra lui Decebal, Traian creie provincia Dacia, care va constitui aproape două secole un avanpost al apărării graniţei de nord a imperiului şi totodată un avanpost al romanităţii. Provinciile sudice vor avea după această dată o perioadă de pace (tulburată doar de atacurile costoboce din jurul anilor 170), care le-a îngăduit atingerea unei maxime dezvoltări [30].
Imediat după încheierea războiului s-a început construirea impozantului monument de la Adamclisi, inaugurat la 109. Monumentul avea o inscripţie de mari proporţii ce îl dedică lui Marte Răzbunătorul. Inscripţia s-a păstrat fragmentar, dar ea a putut fi întregită astfel:

MARTI ULTOR[I]
IM[P(erator)CAES]AR DIVI
NERVA[E] F(ILIUS) N[E]RVA
TRA]IANUS [AUG(USTUS) GERM(ANICUS)]
DAC]I[CU]S PONT(IFEX) MAX(IMUS)
TRIB(UNICIA) POTEST(ATE) XIII
IMP(ERATOR) VI CO(N)S(UL) V P(ater) P(atriae)
?VICTO EXERC]ITU D[ACORUM]
?–- ET SARMATA]RUM
–––––––]E [31]
Monumentul de la Adamclisi a fost reprezentat pe monede emise în timpul lui Traian [32]. Dovezile certe în favoarea datării monumentului triumfal în vremea lui Traian fac din ipotezele privind datarea lui pe baza încadrării stilistice a reliefurilor în alte epoci [33] să fie simple încercări de a explica particularităţile stilistice ale reliefurilor de pe monument.
S-au păstrat 52 de metope (de dimensiuni 1,10-1,20 m) reprezentând scene de război între romani şi daci cu aliaţii lor. Prin caracterul simbolic al trofeului este de presupus ca reliefurile care înconjurau monumentul circular să nu fie descrierea unor evenimente istorice concrete, ci doar reprezentarea convenţională a luptei şi victoriei romane împotriva dacilor [34]. Reliefurile se remarcă printr-o tehnică grosolană, care însă este specifică artei provinciale romane, mult mai puţin tributară realismului artei romane aulice şi perfecţiunii artei clasice greceşti.

Note
- Tucidide, Hist., II, 96; Strabon, VII, 3, 2; Cassius Dio, LI, 22.
- C.Patsch, Beitrage, V, 1, passim.
- Idem, 35-37.
- Florus, I, 39,6.
- Din Istoria Dobrogei, I, 276-279; D. M. Pippidi, Contibutii la istoria veche a României, Ed.2, 224.
- H. Daicoviciu, Dacia de la Burebista la Decebal, 1972, 67-76.
- M. Macrea, Monedele din cetatea dacă de la Costesti, în AISC, II, 1933-1935, 163; B. Mitrea, Legăturile comerciale ale daco-getilor din Muntenia cu republica romana, în SCN, II, 1958, 193; E. Chirila în AMN, I, 1964, 125-129; I. Glodariu, Relatiile comerciale…, passim.
- Histoire romaine, Paris, 1933, III, 83.
- Tacitus, Ann., I, 11, 4.
- Cassius Dio, LVIII, 25, 4.
- Tacitus, Hist., IV, 54; Fl. Josephus, Bell. Iud., VII, 89; C. Patsch, Beitrage, V, 1, 172.
- Fl. Josephus, Bell. Iud., VII, 4,.3; 92-93.
- Al. Suceveanu, Pontica, 4, 1971, 105-123; idem, Viata economica în Dobrogea romana, 1977; idem, SCIVA, 30, 1979, 1, 47-61.
- Suetonius, Domitian, VIII.
- Cichorius, Die römische Demkmaler der Dobrudscha, Berlin, 1904
- M. Sâmpetru a efectuat cercetări la altar în cursul anilor 1968, 1977; Gr. Tocilescu, Fouilles et recherches archéologiques en Roumanie, 1900, 65-66 preconizează pentru monument un plan pătrat. cu latura de 11,67 m, de fiecare parte cu câte şase trepte; în reconstituirea ipotetică a altarului datorată lui G. Niemann (op.cit., 69, fig. 43) sunt desenate doar cinci trepte, cât considera şi E. Dorutiu-Boilă că ar fi existat (Dacia, N. S., V, 1961, 345-362). Publicând rezultatele cercetărilor, date mult diferite de cele cunoscute anterior, într-un volum consacrat monumentului triumfal de la Adamclisi (Tropaeum Traiani, II, 1984, 145), M. Sâmpetru nu a prezentat un plan complet al ruinei altarului aşa că trebuie să ne mulţumim cu interpretările situaţiei descoperite (dimensiunea la bază 15,96×15,96, iar altarul propriu-zis cu latura de 12,42 m) pe care nu o cunoaştem nemijlocit. De fapt, nu este vorba decât de datarea altarului, pe baza orientarii solare a monumentului, pornindu-se de la ipoteza ca a fost ridicat de ziua de naştere a lui Domitian sau Traian. Or, fiind un altar funerar, este greu de presupus că s-a pus piatra de temelie la aniversarea împăratului şi nu la cea a comemorării luptei în care cei pomeniţi căzuseră. Din acest motiv, chiar tentantă cum e, argumentaţia ni se pare a fi doar o ipoteză foarte puţin plauzibilă.
- G. Alföldy, H. Halfmann, în Chiron, III, 1973, 331 sqq – M. Cornelius Nigrinus a fost în anii 85-89 guvernatorul Moesiei, iar apoi al Moesiei Inferior.
- The Military funeral Altar of Adamclissi, în Dacia, N. S., V, 1961, 345-363.
- Martial, VI, 76, 1-6.
- J. Colin, Le préfet du prétoire Cornelius Fuscus, în Latomus, XV, 1, 1956, 57-83.
- R. Syme, Danubian Papers, Bucuresti, 1971, 73-83; aceeaşi datare pare sigură şi lui K. Strobel, Anhang IV în Untersuchungen zu den Dakerkriegen Trajans, Bonn, 1984, 237 sqq.
- Getica, 76- Gothi solventes, ripam Danuvii iam longe possessam ab imperio Romano deletis militibus cum eorum ducibus vestaverunt.
- Gr. Tocilescu, Fouilles, 1900, 143-184, harta la p. 145; C. Schuschardt, Die sogenannten Trajanswalle in der Dobrudscha, extras din Abhandlungen der Preussischen Akademie der Wiessenschaften, Phil-Hist. Klasse, Berlin, 1918; Ioana Bogdan Cataniciu, I valli di Traiano nelle Dobugia în Omaggio a Dinu Adameşteanu, Clusium, Cluj, 1996, 201-226.
- Dacia de la Burebista la cucerirea romană, Bucureşti, 1972, 282-284.
- Cichorius, Die Reliefs der Trajanssaüle, Berlin, 1896-1900; Stuart Jones, The Historical Interpretation of the Reliefs of Trajans Column, Papers of the British School at Rome, 5, 1910, 435 sqq; T. Antonescu, Columna Traiana, Iasi, vol I, 1910; F. Lipper, S. Frere, Trajan’s Column, a new edition of the Cichorius plates, Alan Sutton,1988.
- Studii Clasice, VI, 1964, 205-232.
- Cichorius, scenele XXXI-XXXIX.
- H. Daicoviciu, op.cit., 328.
- Nu putem fi de acord cu recentele propuneri privind ocuparea încă din primul razboi dacic a Sarmizegetusei romane şi reducerea autoritţăii lui Decebal doar la zonele de la nord de Mureş – C. Opreanu, Dacia Romana si Barbaricum, Timişoara, 1998, 37 sqq şi bibliografia.
- În săpăturile sale, M. Sâmpetru a pus în evidenţă o cronologie relativă pentru cele trei monumente de la Adamclisi. Altarul şi tumulul funerar sunt construite anterior monumentului triumfal. S-a constatat că prin natura pietrei şi grija cu care a fost executat, monumentul se deosebeşte de celelalte două construcţii, dar cu toate acestea autorul consideră că decalajul în timp este foarte redus, toate cele trei fiind construite din ordinul lui Traian (Tropaeum Traiani, II, 1984, passim).
- M.Sânpetru prefera întregirea: Marti Ultori Imperator Caesar Divi Nervae filius Nerva Traianus Augustus Germanicus Dacicus Pontifex Maximus Tri. Pot XIII Imp VI Cos V PP devicto exercitu Decibali regis Dacorum Tropaeum consacravit.
În traducere: Zeului Marte Razbunătorul (făcut) de Împăratul Caesar fiul divinului Nerva, Verva Traianus Augustus Învingatorul Germanilor, Dacilor, Mare Preot, Tribun a XIII-a oară, proclamat Imperator a VI-a oară, consul a V-a oară, Părinte a Patriei dupa ce a învins armata dacilor …. şi a sarmaţilor (sau pe regele Decebal al dacilor) a ridicat acest trofeu prin legatul său… - B.Pick, Das Monument von Adam-Klissi auf Münzen von Tomis, în AEM, XV, 1892, 18 sq; Gr.Tocilescu, Fouilles, 22
- Furtwangler, Das Tropaion von Adamclissi, datează monumentul în epoca lui Augustus, ca o comemorare a victoriei lui Licinius Crassus; N.Iorga şi S.Ferri consideră că monumentul a fost complet refăcut în epoca lui Constantin cel Mare sau Valentinian; ideia construirii monumentului în secolul IV p.Chr. o avusese iniţial şi Gr. Tocilescu înainte de descoperirea fragmentelor de inscripţie cu numele împarătului Traian, luând ca argument tocmai stilul reliefurilor de pe monument (Monumentul de la Adamclisi, 18-19). Descoperirea fragmentelor celor două inscripţii votive au făcut evident faptul că monumentul este creaţia lui Traian. Calitatea artistică a reliefurilor cu totul inferioară sculpturii aulice romane nu poate fi determinantă în datarea monumentului, care a fost sculptat de meşteri militari sau locali. O refacere a monumentului în sec.IV este greu de presupus, deoarece nu s-au pus în evidentă nici cele mai neînsemnate urme ale unei faze anterioare. Mai recent şi L. Petculescu a readus în discuţie datarea pieselor sculpturale în sec IV p.Chr., considerând că unele arme reprezentate ar fi caracteristice acestei epoci.
- Florea Bobu Florescu, Das Siegesdenkmal von Adamclisi, Tropaeum Traianii, Bucuresti, Bonn,1965; R, Florescu, Adamclisi, Ed. Meridiane, 1973; K. Strobel, Untersuchungen zu den Dakerkriegen Trajans, Antiquitas, Reihe 1. Bd. 33, Bonn, 1984, 231-236 M Alexandrescu-Vianu, Dacia NS ****
Printre inscripţiile descoperite în ruinele de la Adamclisi, cea mai veche piatră datată este cea dedicată de locuitorii oraşului în anul 115/116 împăratului Traian (CIL III 12470). Inscripţia, probabil asezată pe soclul unei statui dispărute în cursul veacurilor, conţine recunoştiinţa populaţiei oraşului pentru privilegiile acordate de Optimus Princeps; întrucât inscripţia nu pomeneşte rangul de municipium [1], s-a deschis o dispută ştiinţifică privind data acordării acestui statut, pe care oraşul îl deţine sigur în vremea lui Marcus Aurelius.

Pentru majoritatea istoricilor Imperiului Roman, însuşi numele oraşului conţinând numele imperial era un indiciu că Traian a fost acela care i-a acordat constitutia municipală [2].
Vasile Pârvan [3] considera că o staţiune militară la intersectia drumurilor nord-sud: Marcianopolis-Noviodunum şi vest-est: Durostorum-Tomis şi Callatis a fost transformată în asezare civilă, un simplu vicus. Punctul acesta de vedere are în literatura românească de specialitate o variantă, potrivit căreia anterior creării municipiului Tropaeum Traiani ar fi existat o fortificaţie militară [4]. Singura menţiune despre activitatea unor detaşamente ale legiunii I Italica şi a V Macedonica este făcută într-o inscripţiae votivă dedicată lui Neptun, după ce legiunea V Macedonica a fost transferată din Dobrogea la Potaissa (Turda) în Dacia [5], adică după anul 167. Din inscripţie [6] reiese că detaşamente ale celor două legiuni au acţionat la Tropaeum (Tropaei agens) sub conducerea unui centurion, cel mai probabil în timpul atacurilor costoboce; Tropaeum Traiani intra în aria de acţiune a legiunii XI Claudia, care era cantonată la Durostorum, aşa încât acţiunea celorlalte două legiuni indică primejdia deosebită în care se afla oraşul şi regiunea sudică a Dobrogei pentru ca aici să fie aduse detaşamente din legiunea I Italica şi Legiunea V Macedonica.
Inscripţiile [7] descoperite la Tropaeum Traiani înregistrează numele unor soldaţi în funcţie, dar prezenţa trupei, din care aceştia făceau parte, nu poate fi postulată doar pe această bază; de fapt cercetările arheologice nici nu au pus în evidenţă existenţa unei fortiificaţii militare.
Inscripţia votivă (CIL III 14214,1) datată în anul 140 pusă de T.Vitrasius Polionius legatus Augusti pro praetore – guvernatorul Moesiei Inferior şi de un tribunus militum M.Stabius Colonus, italian de origine, indică doar prezenţa guvernatorului la Tropaeum cu o ocazie anume, când face închinare zeilor pentru sănătatea impăratului şi nicidecum prezenţa legiunii în oraş sau şi mai puţin o acţiune militară la care aceasta să fi fost antrenată.
Din inscripţiile funerare descoperit la Adamclisi, în general refolosite ca piatră de construcţie în zidurile cetăţii constantiniene, sunt cunoscute numele unor soldaţi stabiliti la Tropaeum; nimeni nu va acceptă şederea, nici chiar pentru un scurt interval a legiunii XIII Gemina la Tropaeum, deşi centurionul L. Aemilius Severus este căsătorit aici cu o Aelia (CIL III 14214,8). Tot astfel înmormântarea unui veteran al cohortei I Lusitanorum nu este decât o dovadă că oraşul Tropaeum Traiani, datorită înfloririi sale, era căutat de cei ce la ieşirea din serviciul militar, îşi puteau alege reşedinţa.
Stabilirea la Tropaeum Traiani poate fi motivată eventual de originea din oraş sau teritoriul acestuia a celui în cauză, sau a soţiei. Familia centurionului Legiunii V Macedonica, originar din Amasia (Asia Mică) este la Tropaeum Traiani, unde acesta va fi înmormântat la vârsta de 50 de ani, după ce efectuase treizeci de ani de serviciu militar, după toate probabilităţile în zona Troesmis.
O serie de soldaţi sau ofiţeri ai legiunii XI Claudia de la Durostorum sunt cunoscuţi de pe pietrele funerare de la Tropaeum (CIL III 14214,6 şi Pontica, 7,1974, 253 sqq). Recrutarea pentru legiuni se făcea doar în oraşe [8] de drept roman sau latin.
Stabilirea veteranilor la Tropaeum Taiani a început cel mai târziu din vremea lui Traian. Posesorul diplomei [9] emise după terminarea războaielor dacice, între 112-114, de Traian pentru soldaţii din armata Moesiei Inferior, veteran al luptelor cu dacii s-a stabilit şi a desfăşurat viaţa civilă în oraşul nou creat.
Asupra momentului în care Tropaeum Traiani a primit statutul de municipium există o dezbatere largă, ce nu se va tranşa decât în momentul în care se va descoperi un document datat exact.
Iniţial Gr. Tocilescu, analizând inscripţia pusă în onoarea lui Traian de Traianenses Tropaeenses a considerat că oraşul a fost municipium începând cu epoca acestuia [10], datorită faptului că purta un nume derivat din cel al împăratului. Dar întrucât oraşul s-a născut la poalele monumentului triumfal, de la care-i putea veni numele, V. Pârvan [11]. consideră că statultul de municipium a fost acordat abia de Septimius Severus sau Caracalla unui vicus dezvoltat în vecinătatea unui castru roman. Emilian Popescu revăzând manuscrisele lui Gr. Tocilescu a redescoperit două inscripţii rămase inedite [12], care coboară data la care este atestat municipiul la anul 170 p.Chr [13].
În literatura de specialitate se discută asupra esenţei noţiunii de municipium. Th.Mommsen apreciază că municipium este un oraş de cetăţeni romani [14]; punctul său de vedere a fost împărtăşit de mare parte a oamenilor de ştiinţă germani. Ch. Saumagne [15] aduce argumente potrivit cărora municipium era un oraş cu ius latii şi era o comunitate de cetăţeni şi necetăţeni romani; pentru Saumagne definiţia lui Aulus Gellus [16] nu trebuie contestată, ea oglindind fidel conţinutul juridic al titlului de municipium, care după opinia împăratului Hadrian, citată de Aulus Gellus, permite cetăţenilor anumite avantaje şi în special cele privind păstrarea legilor tradiţionale. La acordarea statutului de municipium nu întreaga comunitate primea civitas romana, accesul la cetăţenie se făcea individual. Primeau cetăţenia romană cei care îndeplineau o magistratură municipală.
Inscripţiile de la Adamclisi au păstrat numele câtorva familii din oraş şi acestea dovedesc că posesorii lor au fost încetăţeniti de Traian şi urmaşii săi. Privilegiile de care se bucură aceşti primi cetăţeni se pot deduce din faptul că magistraturile orăşeneşti se transmiteau în cadrul aceloraşi familii. Chiar soţia duumvirului ucis de costoboci în anul 170 este o Ulpia Marcia [17], probabil fiica unui peregrin care a primit cetăţenia de la Traian ca urmare a acordării funcţiilor municipale. Şi în epoca lui Caracalla duumvirul era tot un descendent al acestor prime familii de cetăţeni de la Tropaeum Traiani [18], iar mai târziu scribul „senatului” local este ales tot dintre Marci Ulpii [19].
Faptul că nu toată populaţia oraşului a primit cetăţenia de la Traian explică de ce există una sau mai multe familii de Aelii [20] şi Aelii Antoni sau Antonini [21]. În această formulă se poate înţelege de ce inscripţia din 115-116 nu este semnată de „cives romani”, ci de toată populaţia noului municipium de toţi Traianenses Tropaeenses [22]. Săpăturile arheologice desfăşurate la poarta de est au pus în evidenţă resturile unei locuiri geto-dace în secolul I a.Chr-I p.Chr, cu strânse legături comerciale cu lumea mediteraneană [23].
Rolul populaţiei geto-dace în dezvoltarea oraşului este pusă în lumină de inscripţiile descoperite în ruinele cetăţii. Prosperitatea a fost generală şi în nici un caz nu a fost discriminatorie faţă de autohtonii geto-daci, care pun şi ei inscripţiai – Daizus Comosius [24] care a fost ucis de costoboci când avea doar 50 de ani, avea doi fii cu nume romane Iustus şi Valerius sau Valens, fără a fi sigur că erau cetăţeni, căci ni se pare neobişnuit că nu au pus tria nomina pe un monument funerar.
Procesul de atragere spre viaţa spirituală şi spre civilizaţia romană este evidenţiat şi de insctipţia funerară a lui Scoris Mucapori şi fiilor săi Aurelius şi Sabina de soţul Aurelius Eftepir şi copii rămaşi în viaţă – Valens şi Sabinianus [25].
Prin urmare, suntem de părere că datele epigrafice sunt ele însele în măsură să decidă existenţa unui municipium în vecinătatea monumentului triumfal, începând cu epoca lui Traian; la aceste argumente epigrafice se adaugă cele de ordin arheologic. Tropaeum Traiani trebuie să fi fost un centru religios important – inscripţiaile votive descoperite, din păcate, şi ele folosite tot în zidurile târzii ale cetăţii romano-bizantine, pun în lumină convergenţa spre templele ce trebuie să fi fost construite aici. Deocamdată, cunostiinţele nostre privind cultele păgâne de la Adamclisi sunt cele de natură epigrafică şi în foarte mică măsură arheologice. Un Aurelius Flavius Aquila [26] este sacerdos, iar în secolul III se ridică un templu lui Zeus Ombrimos [27]. Numai în locul basilicii de marmoră se pare că am pus în evidenţă resturile unui templu şi sperăm ca cercetările viitoare să pună la dispoziţie elemente privind divinitatea căreia i s-a consacrat templul.
În inscripţiile descoperite în oraş sunt onoraţi Jupiter Optimus Maximus [28], Junona Regina [29], Apollo [30], Ceres şi Hercules Invictus [31]. În general se consideră că Liber Pater [32] reprezintă prin interpretatio romana divinitatea cea mai importantă a populaţiei autohtone; de caracter traco-dacic se pare că este şi divinitatea extrem de răspândită în regiunile nord-estice ale imperiului roman – Heros Invictus. Lui Jupiter Olbiopolitanus – Jupiter al Olbiei îi este închinată o inscripţiae de către un cetătean grec [33], venit din acele ţinuturi la Tropaeum. Sol Invictus ascunde, după opinia celor mai mulţi cercetători o divinitate orientală [34], siriană după toate probabilităţile. Jupiter Optimus Maximus Dolichenus, zeu oriental şi el, apare într-o inscripţiae fragmentară descoperită la poarta de sud [35].
Din textele inscripţiilor putem cunoaşte uneori şi motivul închinării. Astfel construirea unui lăcaş de cult pentru Zeus Ombrimos [36] de către Protogenes- magistrat al oraşului reflectă nevoia de ploi, ce trebuie să se fi manifestat în acea perioadă (în timpul unor împăraţi damnaţi ulterior – probabil Maximinus Aug. şi Maximus Caesar), ca urmare a înăspririi climatului secetos din sudul Dobrogei.
În a doua jumătate a secolului al III-lea şi în secolul IV p.Chr., caracterul preponderent latin al oraşului se pare că a suferit, având loc o sporire a elementelor elene; în această epocă întreg oraşul Πoλισς Τρoπεισιov [37] face o dedicaţie în limba greacă Herei Basilisa – echivalentul Junonei Regine.
Atributul Deus Sanctus oferit lui Apollo lasă să se întrevadă trăsături sincretice pe care acesta le-a îmbrăcat în conştiinţa religioasă a dedicantului [38].
- Bustul lui Pan
Cavalerul Thrac, mult răspândit în lumea balcanică este cinstit printr-o inscripţie pusă de un oriental după nume – villicus Iaehetav [39]. Toate aceste epigrafe închinate zeilor de către locuitorii oraşului s-au găsit în poziţie secundară, fiind refolosite ca piatră de construcţie în edificiile cetăţii de epocă târzie. Aceste date sunt în mică măsură completate cu cele câteva piese sculpturale de cult găsite la Adamclisi. Fragmentul unei plăci votive reprezentarea clasică a lui Jupiter [40] a fost găsit într-un zid târziu. Practic nu cunoastem nici o reprezentare de cult a numeroaselor divinităti greco-romane în afara bustului lui Pan, înfăţişat în manieră greacă pe care l-am descoperit într-un edificiu romano-bizantin săpat în sectorul de nord al cetăţii [41].
Cultul morţilor este bine reprezentat prin descoperirile făcute până acum la Adamclisi; din necropolele oraşului care se întindeau după bunul obicei roman de-a lungul drumurilor [42], au fost aduse în oraşul constantinean stele funerare pentru a fi refolosite ca piatră de construcţie sau pavaj; despre personajele pomenite în aceste pietre funerare am vorbit anterior.
În ceea ce priveşte repertoriul sculptural al acestor stellae se poate spune că aparţin unor scheme banale. În general câmpul stelei era împărţit în două sau trei registre – cel inferior era rezervat inscripţiaei, iar deasupra era sculptat banchetul funerar asociat cu Cavalerul Thrac.
Caracteristic stelelor de la Tropaeum era bogata ornamentaţie a chenarului, obţinut prin stilizarea vrejurilor şi frunzelor viţei de vie ce pleacă dintr-un cantharos asezat de obicei în centrul pietrei, sub inscripţiae; vrejurile cu frunze, uneori şi cu ciorchini de struguri, desenează simetric chenarul întregii pietre, ades separând şi registrele.
Banchetul funerar este şi el realizat după o schemă fixă, creată la Tomis [43] – pe un kline sunt înfătisate semişezând figurile morţilor, în dreapta pe un scaun înalt este reprezentat un personaj feminin. În general, defuncţii aveau în mână o cupă sau o cunună. În faţa patului era o masă cu trei picioare (mensa tripes).
Pe stella pusă de L.Aemilius Severus [44] descoperită la basilica de marmoră, în vecinătatea baptisteriului este sculptat şi un personaj de mici dimensiuni, în stânga mesei – un sclav. Sculptural, scena banchetului este executată într-o manieră provincială, personajele principale sunt înfăţişate frontal, şi izocefal, iar personajele secundare sunt ierarhizate. Volumul nu are nici o valoare în arta sculptorului provincial, care preferă o reprezentare quasi picturală, în două planuri a scenei. Stelele lui Daizus Comozoi şi Scoris Mucaporis au reprezentat pe registrul superior Cavalerul Thrac cu hlamida fluturând în vânt, călărind spre dreapta, având în faţă un copac [45] sau o femeie în picioare [46].
Pe stela lui Ulpius Arcidamus, în registrul superior este sculptată o cunună din ramuri legate cu panglici înnodate în partea inferioară. Această stelă avusese sculptat în acelaşi bloc de piatră şi frontonul, care avea probabil acrotere de o parte şi de alta, iar în mijloc, păstrat parţial, un con de pin.
Portretul funerar al Iuliei Olimpia a fost sculptat pe o stelă păstrată în două fragmente refolosite în pavajul basilicii cisternă [47]. Stela reprezintă o arcadă sprijinită pe două coloane cu capitele corintice. În câmpul arcadei este reprezentată stângaci figura defunctei cu o coafură ce înconjoară figura până la nivelul urechilor. Faţa destul de lată are ochii mari, puternic subliniaţi de sprâncene, cu o expresie particulară, care ar putea trăda o încercare de portretizare a celei care trăise doar douăzeci şi cinci de ani. În spaţiul de deasupra arcadei există pe ambele părţi câte un chenar de frunze de iederă şi palmete, iar în centru sunt sculptate asimetric două flori de dimensiuni diferite.
Asupra vieţii cotidiene în municipium avem puţine date epigrafice. Ştim până acum că în oraş locuiau stabil sau veneau cu diferite interese oameni din tot Imperiul. Pasager, se afla la Tropaum şi guvernatorul provinciei, însoţit de tribunus militum legionis XI Claudiae [48] în vremea lui Antoninus Pius, pentru a cărui sănătate se roagă lui Jupiter, Hera, Ceres şi Liber Pater. Atributele zeilor imploraţi ne fac să considerăm că nu este vorba de o acţiune militară în care să fi fost antrenat guvernatorul provinciei, ci mai degrabă de una legată de caracterul agrar al economiei oraşului Tropaeum şi territorium-ului său.
Oameni născuti la Amasia [49] şi Axiopolis [50] au locuit la Adamclisi şi au întemeiat o familie şi au fost înmormântaţi aici. Dintr-o inscripţiae fragmentară aflăm că un trevir [51] a pus o inscripţiae la Tropaeum, probabil fiind mânat aici de interese negustoresti.

O colectivitate de limbă şi cultură greacă trebuie să fi existat de la început la Tropaeum, dar ea se va dezvolta în epoca romano-bizantină [52]. În incinta de vest este folosit un bloc de parament pe care inscripţia în limba greacă afirmă participarea la refacerea acesteia.
Între fotografiile rămase în arhiva Muzeului Naţional de Antichităţi din Bucuresti (azi Institutul de arheologie V. Pârvan), la moartea primului său director – Grigore Tocilescu se află şi una a unei pietre, pierdute între timp, care conţine o listă de nume [53], pretios tablou al mozaicului etnic de la Tropaeum: alături de nume tipic romane apărând un Bithi – micro-asiatic şi Dasius – illir.
Printre cei suficient de înstăriti pentru a pune inscripţii se afla şi liberta şi moştenitoarea lui Crescens Rigozius – Helpis (CIL III 14214,11), precum şi sclavul unui senator – Iaehetav, vilicus al lui Lucius Aelius ? Marcianus clarissimus vir (CIL III 12463); după nume sclavul este probabil un oriental sau semit [54].
Splendidissimul municipiu Tropaeum Traiani nu trebuie privit ca o asezare orăşenească de mare amploare, aici erau concentrate sediile principalelor magistraturi, templele şi câteva reşedinţe luxoase, aici trebuie să se fi desfăşurat târguri, mai mult sau mai puţin frecvent. Deci oraşul era doar centrul teritoriului său. În acest teritoriu, a cărui întindere n-o cunoaştem se aflau villae suburbane şi ateliere de diferite tipuri, precum şi villae rusticae şi sate de autohtoni, despre care vom afla numai prin cercetări arheologice.
Din ştirile epigrafice ştim că oraşul a suferit din pricina atacului, sau atacurilor costobocilor. Faptul că oraşul nu era apărat de nici o unitate militară şi c-a fost luat prin surprindere este dovedit de inscripţia funerară care îl numeşte pe L. Fufidius Lucianus decurion al municipiului căzut în lupta cu costobocii în timpul duumviratului său, fapt tipic, căci în cazul unor atacuri, orăşenii se apărau sub conducerea magistratilor proprii.
Dar oraşul se reface curând, ca de altfel întreg Imperiul, după aceste preludii ale viitoarelor migraţii barbare şi în secolul al III-lea este splendidul municipiu, după cum se mândresc decurionii săi (CIL III 12461=ILS 7183).
O nouă criză, pe care însă nu o cunoaştem din izvoarele literare, are loc după mijlocul secolului III şi are ca urmare lărgirea incintei – a fundamentis – a oraşului, lucrarea încheiată sub Licinius şi Constantin [55].

Romanae Securitatis liberatisq(ae) [v]indicibus /d(ominis) n(ostris) Fl(avio)
Val(erio) Constantino et [Liciniano / Licinio ] piis felicibus aeternis Aug(ustis)/ quorum virtute et providentia edomitis/ ubique barbarum gentium populis ad confirmandam limitis tutelam etiam/ Tropaeensium Civitas auspicato a fundamentis/ feliciter opere constructa est/ Petr(onius) Annianus V(ir) C(larissimus) et Iul(ius) Iulianus V(ir) em(inentissimus) Praef(ecti) Praet(orio) Numini Eorum Semper dicatissimi
Seria inscripţiilor descoperite la Tropaeum se încheie cu cea bilingvă, creştină din secolul VI p. Chr. (CIL III 14214, 18). Izvoarele literare antice sunt şi mai sărace în date asupra oraşului Tropaeum şi ciudat, numele lui ni s-a păstrat doar în lucrări târzii. În secolul VI, Hierocles a însirat într-un ghid redactat pe baza documentelor oficiale, între cele 935 oraşe administrate de împăratul de la Constantinopol şi Tropaeum, alături de alte oraşe dobrogene: Callatis, Histria, Constantiniana, Zeldepa, Axiopolis, Capidava, Carsium, Troesmis, Noviodunum, Aegyssus şi Halmiris [56].

Theophilact Symocatta redactează în prima jumătate a secolului VII o Istorie în care relatează evenimentele desfăşurate la sfârşitul sec. VI când haganul avar, deşi încheiase o pace cu Imperiul de la care primea suma de 100 000 de monede de aur în schimbul obligaţiei de a se abtine de la atacuri, încalcă teritoriul imperial (586-587) şi cucereşte „printr-o acţiune militară care i-a dat mult de lucru, deoarece oraşele nu s-au predat cu uşurinţă” şi Tropaeum Traiani [58]. Această stire a fost interpretată ca relatare a distrugerii totale a oraşului de la Adamclisi, fapt pe care totusi textul nu-l justifică în nici un fel.
Tropaeum se află şi în lista episcopatelor – Notitia Episcopatum – întocmită probabil în secolul al IX-lea, dar desigur reflectând situaţii anterioare. Exactitatea afirmaţiei despre existenţa unui episcopat aici este confirmată de cercetările arheologice, care de altfel au demonstrat că viaţa în oraş nu s-a terminat ca urmare a unei distrugeri, ci printr-o părăsire lentă a acestuia de către populaţia sărăcită care nu mai putea asigura funcţionalitatea zidurilor, apeductelor etc.
Note
- CIL III 14270 Imp.Caesari Divi Nervae f. NER[vae/ Traiano op]T.AUG.GERM.DAC.PARTHIC.[pont.max./ trib.po]T.XX IMP.XII.COS.VI.PP./ [Tra]IANENSES TROPAEENSES/ Q.ROSCIO MURENA COELIO POM[pe/io] FALCONE.LEG.AUG.PR.[pr.]
- Gr.Tocilescu, RIAF; IX, 1903, 35; Brigitte Galsterer-Kroll, Epigraphische Studien, IX, 1972, 92-93
- În BCMI,IV, 1911, 3 n.12
- R.Vulpe, Histoire ancienne de la Dobroudja, Bucuresti, 1938, 170; I.Barnea, Tropaeum Traiani, Cetatea, I, 1979, 227
- Legiunea V Macedonica avusese castrul la Troesmis din timpul războaielor dacice ale lui Traian şi a fost transferată în Dacia cu prilejul războaielor marcomanice în anul 167 şi va rămâne acolo până la părăsirea aureliană
- Inscripţia s-a descoperit la Giuvegea -Gr.Tocilescu,RIAF, IX, 1903, 31 n.4
- CIL III 12468 – inscripţiaa închinată lui Sol Invictus Sacrum de către Q.Lucius Piscinus centurion al Legiunii I Italica; Gr. Tocilescu, ms Acad Române 5128, 30-31 consideră că provine dintr-un mitraeum – V. Pârvan, BCMI, 1911, 10,n 85
- G.Forni, Il reclutamento delle legioni da Augusto a Diocleziano, Milano, 1953; J.C.Mann, Legionary recrutment and veteran Settlement during the Principate, London, 1983, 39
- Gr. Tocilescu, Fouilles et recherches archaeologiques en Roumanie, 1900, 55 fig. 38 a,b = CIL XVI, 58
- Gr.Tocilescu, RIAF, IX, 1903, 35 un punct de vedere asemănător a a vut şi E.Kornemann, RE, XVI, 1935
- BCMI, IV, 1911, 11
- Em. Popescu, în Studii Clasice, VI, 1964, 187 sqq
- Al Suceveanu, A propos de l´urbanisme dans la Dobroudja Romaine, in La politique édilitaire dans les provinces de l’ Empire romain II-ème-IV ème siècles après JC; Actes du IIe Colloque Roumano-Suisse,Berne, 1993, Berne, 1995, 11-15,fig 1 Tropaeum (legendele sunt inversate); la pagina 14 face un istoric al opiniilor conform căroraTraian aacordat rangul de municipium, începând doar cu Brigitte Galsterer Kröll (Epigraphische Studien, 9, 1972,92-93) care o susţine pe baza inscripţiaei CIL III 12470; ipoteza este îmbrăţişată de Dorutiu Boilă in Dacia NS, XXII, 1978, 245-247; despre ipoteza noastră nu găseste de spus decât că [IBC] „naperçoit pas la difficulté de voir fonctionner un municipe dans une cité restreinte, comme elle la soupçonne aux IIe- IIIe siécle”. Evident, nu sunt discutate argumentele pe care ne bazam (vezi vol Tropaeum Traiani, Cetatea, I, 53,60-62, argumente făcute publice atât la sesiunea Pontica 1974 cât şi în comunicare susţinută la Institutul de Arheologie din Bucuresti, în sectia în care eram colegi). Prioritatea încheierii disputei privind ipoteza datării municipium la Traian este atribuită arbitrar pe baza unei inscripţiai fragmentare (publicată de Poenaru Bordea in Noi monumente epigrafice din Scythia Minor, Constanta, 1964, p. 107, no 5) descoperită la Rasova, care mentionează un duumvir în timpul consulatului unui – INIUS pe care Poenaru-Bordea îl întregeste Tineius Clemens din a 195, deşi pune şi problema lui Ninnius Hasta cos în 114; pentru Al Suceveanu alternativa ce nu este exclusă, devine certitudine şi susţine că dacă exista un municipium deja la 114 atunci dece nu ar exista deja la 109, când s-a inaugurat monumentul triumfal. Ipoteze pe ipoteze nu sunt de obicei argumente…
- Th Mommsen, Le droit public romain, 1889, VI, 444, n 3
- J.Toutaine, Municipium în Dictionaire Daremberg-Saglio, col 2031-2032 cu decenii in urma îl contrazicea pe Th. Mommsen, dar şi Ch. Saumagne, Le droit latin et les cités romaines sous lEmpire, Sirey, 1965
- Aulus Gellus 16, 13,6 – „Municipes sunt cives Romani ex municipiis legibus suis et suo iure utenses muneris tantum cum populo Romano honorarii participes, a quo munere capessendo appellati videntur, nullis alliis necessitatibus neque ulla populi Romani lege adstricti nisi in quam populus eorum fundus factus esset”
- Studii Clasice, VI, 1964, 193
- CIL III 12465
- Ulpius Herculanus scribus CIL III 12461= ILS 7183
- CIL III 14214,7 – P. Aelius Valerius, P. Aelius Apollinus şi P. Aelius… Priscus ; CIL III 14214, 8 Aelia Marcelina şi CIL III 12465 – P.Aelius Florus – duumvir; CIL III 12466 – Aelius Inserus tot duumvir.
- Probabil cetăţeni mai noi sunt Aelii Antonini – CIL III 14214, 6 dintre care se va recruta şi un signifer al legiunii XI Claudia. La fel Antoni din CIL III 14214, 19; Aurelii sunt cetăţeni şi mai recenţi, fiind descendenţi ai localnicului Scoris Mucapor CIL III 14214,14
- CIL III 12470
- Ioana Bogdan Cătăniciu în Tropaeum Traiani, Cetatea, vol I , 1979, 60
- CIL III 12214,12 = ILS 8501
DM Daizi Comozoi vixit an L interfectus a Castabocis Iustus et Val patri BM posuerunt - CIL III 14214,14 Scoris Mucapori vicsit annis LX Aurelius filius vixit annis XXXI Sabina filia vixit annis XXX Aur. Eftepir ucsor et Vales Filius et Sabinianus superstante posuerunt
- D.Tudor, Materiale, II, 1956, nr.66. 593
- Al.Barnea, SCIV, 20,4, 1969, nr.3, 599
- CIL III 12466; 12214,1
- CIL III 12465
- CIL III 14437=12462; I.Ciurea, N.Gostar în Arheologie Moldovei, VI, 1969, 111-112, fig.1
- CIL III 14214,1
- Ibidem; N.Gostar, în Studii Clasice, V, 1963, 303-304
- CIL III 12464
- CIL III 12468
- Gr. Tocilescu, AEM, XIX, 1986, nr. 20
- Al.Barnea, SCIV, XX, 4 1969, 599 sqq
- Gr.Tocilescu, CRAI, 1905; idem RIAF,X,1909,257
- R. Vulpe, Histoire ancienne de la Dobroudja, Bucuresti, 1938, 233; asupra lecturii inscripţiei CIL III 14437,1 sunt semne de întrebare. D.Tudor găsind în lapidarul Muzeului National de Antichităţi o inscripţie votivă, deşi mult diferită, consideră că este vorba de una şi aceeaşi şi schimbă lectura: Deo Sancto/ Eroni ––olini/ Sozomenos––/–o–et Valer/–––io (Materiale, II, nr. N59 588). Credem că este imposibil ca eminentul epigrafist care a fost Gr.Tocilescu să fi dat o lectură atât de eronată şi presupunem existenţa a două inscripţii votive contemporane, având şi un dedicant comun; inscripţia publicată iniţial a fost săpată pe un altar conţinând un text diferit: Deo Sancto Apollini P.Valerius IIvir I D
- CIL III 12463
- C.Scorpan, Pontica, IX, 1976, 197, nr.5 fig. 3/2
- I.Bogdan Cătăniciu, în Sargetia, XII, 1975, 323
- Necropolele oraşului au fost abia recent obiect al unor cercetări parţiale, s-au salvat câteva morminte ce au fost afectate de lucrări de construcţie şi amenajarea teritoriului. Morminte de cărămidă, databile în sec.II p.Chr., au fost descoperite pe drumul spre poarta de vest şi pe cel ce de la poarta de est ducea la monumentul triumfal. Necropola de sec IV-VI s-a aflat pe dealurile din nord şi nord-estul cetăţii, unde s-a reînceput cercetarea basilicii cimiteriale iniţial descoperită de Gr. Tocilescu. Din păcate în anii 80 s-a plantat vie pe aceste dealuri care au fost terasate şi deci s-au pierdut mare parte din date. Gh. Papuc a desfăşurat cercetări de salvare, pe care urmează a le publica.
- M.Alexandrescu Vianu în Dacia, NS, XVII, 1973, 221; eadem în Dacia, NS, XXI, 1977, 155
- G.Murnu, BCMI, VI, 1913, nr.19, 108-109; Gr.Tocilescu, AEM, XIX, 1, 1896, 86 = CIL III 14214,8
- G.Murnu BCMI, VI, 1913, fig. 12, 105-106
- Ibidem, fig. 13
- Ibidem, fig 14, 106-108
- CIL III 14214,1
- CIL III 14214,10
- CIL III 14214,16
- Locuitor din zona Trier, de origine celtă
- CIL III 12464 – Nevius Palmas Theotimianus, originar de la Olbia, din vremea lui Diocletian; CIL III12472 – necunoscut de origine greacă de la Atpunar; CIL III 14214, 15 este o stelă cu scena banchetului funerar unde numele celor înmormântati sunt deasemenea greceşti: Sozusa Hemogena, Nisa Glyconis, Pysades.
- D.Tudor, în Materiale, II, 1956, 593, nr.67, fig.16 f şi 11 g
- Aquila a/Bithi/ Sept(imius)/Amand(us)/ Dasius
- V.Pârvan, Inceputurile vieţii romane la gurile Dunării, 181
- CIL III 13734
- Hierocles (Synecdemos, 637,8)
- Theophilacti Simocattae Historiae, I,8
- Traducere H. Mihăescu, apărută la Editura Academiei în 1985

Ca urmare a războiului de independenţă din 1877, prin redobândirea Dobrogei, preocupările cercetătorilor români pentru înregistrarea şi cunoaşterea nenumăratelor vestigii antice din această regiune au sporit.
Monumentul de la Adamclisi fusese descris de călătorii străini [1] care au trecut prin Dobrogea, şi care au atras atenţia supra importanţei acestuia. Din aceeaşi vreme se păstrează descierea cetăţii făcută de Carol von Vincke-Olbendorf [2]: „Cu o jumătate de ceas la sud-vest de acel monument al antichitătii, într-o vale unde mai multe râpi se întâlnesc, se află ruinele unui vechi oraş, din care se poate încă recunoaşte jur-împrejur temeliile zidului cetăţii. În partea sud-estică mai stă încă în picioare o parte din ziduri cu câteva bolţi, dar şi aici e numai o masă brută de zid, de la care toate pietrele tăiate sunt luate” [3].

Grigore Tocilescu directorul Muzeului National de Antichităti a început săpături sistematice la Monumentul triumfal în 1882, continuându-le până în 1890; cu această ocazie a dezvelit în întregime monumentul şi a adunat cu migală toate informaţiile despre el. In acelaşi timp s-a îngrijit să se adune din satele şi cimitirele vecine toate piesele sculpturale şi arhitectonice provenind de la Adamclisi. Rezultatele săpăturilor făcute s-au bucurat de o competentă publicare, istoricul şi epigrafistul român luând în colaborare pe arhitectul G.Niemann şi pe profesorul O. Bendorf de la Viena, pentru a interpreta în cele mai desăvârşite condiţii monumental [4].
După terminarea cercetărilor la altar, monumentul triumfal şi tumulul funerar, în 1891 Gr. Tocilescu a început sub supravegherea sa directă lucrări la cetatea de la Adamclisi; cercetare a fost efectuată în fapt de inginerul topograf P.Polonic, arhitecţii H.Jacobi, H.Brötz, G. von Cube şi inginerii J. Fakler, O. Richter şi E. Frollo. Însemnările de şantier făcute de aceşti colaboratori au rămas nepublicate la moartea subită a profesorului Tocilescu, care n-a reuşit să dea la tipar decât o parte din inscripţiile descoperite şi câteva consideraţii istorice [5]. Ca urmare a acestor cercetări Gr.Tocilescu a stabilit că numele antic al cetăţii a fost Tropaeum Traiani, pomenit în izvoarele antice; el a avut şansa ca în primii ani să descopere cele două inscripţii, cea pusă în onoarea lui Traian în 114/115 şi cea din secolul III pusă de decurionii splendidissima (sic) municipii.

Prin grija lui Tocilescu s-a făcut dintru început o ridicare topografică pentru cetate şi monumentele cercetate; din păcate o parte din aceste planuri au fost risipite de colaboratori la moartea profesorului. De la început s-au propus ca obiective ale cercetării zidul de incintă şi principalele edificii. Săpăturile nu se făceau cu observaţii stratigrafice, ci se urmărea aspectul monumentelor şi recuperarea obiectelor, mai cu seamă a celor epigrafice şi sculpturale. Datorită metodei de lucru se pare că s-au pierdut unele observaţii, dar ca urmare a interpretării fazelor construcţive ale monumentelor şi a obiectelor descoperite s-au tras concluzii pe care cercetările moderne le-au confirmat.
S-a cercetat poarta de est şi cea de vest, ca şi strada ce le lega. La poarta de est s-au descoperit inscripţia de construcţie a incintei în vremea lui Licinius şi Constantin şi trofeul ce împodobeau acest acces principal până la sfârşitul locuirii în cetate, deoarece ele au fost găsite în poziţia în care s-au prăbuşit la dărâmarea porţii. Din păcate şi aici informaţiile transmise au fost parţiale şi nu s-a înregistrat existenţa unor refaceri târzii, pe care trebuie acum să le presupunem doar din afirmaţiile că la fel ca la poarta de vest şi sud, intrarea porţii de est a fost îngustată (sau chiar blocată?) la un moment dat cu monumente anterioare [6].
După câteva sondaje, s-a trecut la dezvelirea celor mai reprezentative edificii: Basilica simplă (A), Basilica civilă (forensis), basilica cu transept (D); şi basilica cisternă (C) şi în cele din urmă şi basilica de marmoră (B). Interesul pentru monumentele construite din piatră cu mortar a dus la distrugerea şi omiterea din planuri a construcţiilor de piatră legată cu pământ, pe care le-au considerat „ziduri barbare”. În acest fel suntem privaţi de o serie de informaţii privind continuarea folosirii acestor edificii în epoca prefeudală.
Abia în ultimele două campanii de săpături s-a ajuns la concluzia că şi zidurile legate cu pământ sunt ziduri de epocă romană şi romano-bizantină şi trebuie săpate cu grije. În aceste edificii s-au descoperit fragmente cu inscripţie de la monumentul triumfal – ceea ce dovedeşte că acesta a fost dezafectat în ultimile faze de existenţă ale cetăţii, pentru ale cărei refaceri s-au folosit şi spolii de pe dealul monumentului triumfal. S-au făcut cercetări, a căror amploare şi rezultate nu ne-au fost transmise, în fortificaţia anexă, considerată provizoriu cisternă.

Cercetările au fost conţinuate în 1910-1911 de G.Murnu, care a considerat că anterior investigatiile nu au fost sistematice şi nu au fost conduse ştiinţific [7], acuzaţie pe care nu o putem accepta integral deoarece lucrul s-a desfăşurat pe baza unui program logic; este adevărat că am putut constata un sistem de săpătură prin gropi-sondaje, făcute fără nici o grije pentru stratigrafie, dar ţinând cont că acestea erau metodele de lucru la sfârşitul sec XIX, când arheologia nu devenise o ştiinţă cu metode bine constituite, nu trebuie să refuzăm a recunoaşte calitatea informaţiilor transmise ca urmare a acestor cercetări. De altminteri nici metoda de lucru folosită de G. Murnu nu diferă esenţial de cea anterioară; se săpa fără nici un sistem, în adâncime şi se păstrau doar zidurile, fapt pe care-l putem vedea într-una din fotografiile făcute în zona porţii de est; urmele acestui mod de a săpa s-au putut constata şi cu ocazia reluării cercetărilor la această poartă, în 1970.
G. Murnu a conţinuat dezvelirea drumului dintre cele două porţi principale – decumanus maximus – via principalis. Dar după doi ani, lucrările s-au sistat din lipsă de fonduri, Vasile Pârvan mulţumindu-se să prezinte sintetic rezultatele cercetărilor făcute de Gr. Tocilescu [8].
Din nenorocire şi Muzeul creat prin grija lui Gr.Toculescu la Adamclisi a fost prădat în cursul războiului (1916-1918) şi inventarul s-a risipit.
În perioada interbelică, P. Nicorescu – profesor la Facultatea de Istorie din Iaşi a reînceput săpăturile în cetatea Tropaeum, unde a lucrat aproape un deceniu, dar notele făcute s-au pierdut în cea mai mare parte. Ceea ce ştim este că el a continuat dezvelirea incintei cu aceeiaşi metodă de urmărire a zidurilor; s-au desfăşurat lucrări de dezvelire a zidurilor de la fortificaţia anexă – aşa numitul „bazin de apă”.
În 1947, Gh. Ştefan şi I. Barnea au efectuat un prim sondaj stratigrafic, perpendicular pe curtina, între poarta de est şi colţul de nord-est, dar şi rezultatele acestea au rămas inedite.
Cercetările sistematice au reînceput în 1968 sub conducerea profesorului Ion Barnea. Programul propus era iniţial de a cerceta locuirea în toate sectoarele cetăţii notate A-D, în funcţie de cele două axe principale cardo şi decumanus maximus, parţial dezvelite la începutul secolului XX. În cadrul acestui program s-au început cercetări la poarta de est în sectorul A (I. Barnea, Al. Barnea), în sectorul B, în vecinătatea turnului T 6 (I. Bogdan Cătăniciu) şi patru puncte în sectorul C (M. Munteanu-Bărbulescu, M. Irimie, R. Ocheseanu, C. Scorpan şi ceva mai târziu N. Gostar); în sectorul D, a efectuat cercetări extinse M. Sânpetru, Ioana Bogdan Cătăniciu în vecinătatea porţii de est, iar Al.S. Ştefan a început o săpătură în estul basilicii cu transept; Al.S. Ştefan a cercetat apoi în zona de sud-vest a fortificaţiei anexe şi a urmărit apeductele cetăţii. Ulterior, pentru că s-au redus fondurile de săpătură, s-au întrerupt cercetările fără a fi fost finalizate, şi din păcate ele se adaugă lungii liste de săpături inedite din cetate. S-a avut în vedere curăţirea atentă a monumentelor dezvelite prin săpăturile anterioare pentru a recupera totalitatea informaţiilor ce mai existau, în special cu privire la fazele de existenţă ale incintei şi a principalelor edificii de pe cardo şi decumanus (basilica A – I. Barnea; apeductul şi canalul central – C. Domăneanţu). S-a convenit să se păstreze pentru conservare nivelul de locuire din secolul IV p.Chr.

Scopul principal al cercetărilor s-a mutat asupra dezvelirii ultimului nivel al edificiilor adiacente viae principalis şi asupra decopertării şi restaurării curtinei dintre poarta de sud şi cea de vest, pentru a se prezenta cu ocazia unor mari serbări la împlinirea centenarului independentei. Tot pentru acest motiv s-a efectuat şi o refacere a monumentului dedicat lui Mars Ultor de Traian, a cărui masiv de emplecton a fost îmbrăcat cu copii ale metopelor în relief.
Profitând de lucrările din cetate ne-am propus şi am urmărit elucidarea principalelor probleme ştiinţifice:
- stratigrafia generală pe platoul cetăţii;
- fazele de existenţă ale incintei;
- caracterul locuirii în cetate, în epoca romano-bizantină;
- fazele de existenţă şi planimetria edificiilor deja cercetate.
Rezultatele cercetărilor efectuate până în 1975 au fost publicate în volumul Tropaeum Traiani, Cetatea vol I, apărut la Editura Academiei în 1979.
După 1979, cercetările s-au concentrat asupra marilor edificii – basilica forensis (Al. Barnea), Basilica de marmoră (I. Bogdan Cătăniciu), basilica cisternă (I. Barnea şi M. Mărgineanu Cârstoiu) şi basilica cu transept (Al. Barnea şi M. Mărgineanu – Cârstoiu). A. Panait a efectuat o serie de casete pentru a dezveli cardo maximus spre poarta de sud; cercetarea a fost reluată în 2000. S-a descoperit la vest de cetate o nouă basilică, cercetată de Gh. Papuc [9], iar basilica cimiterială, cunoscută deja din epoca lui Gr. Tocilescu pe dealul din nordul cetăţii a fost cercetată de Nelu Zugravu. Al. Barnea şi Mihai Ionescu au efectuat cercetări la fortificaţia anexă care se datează în sec. V-VI.

Din 1991 s-a început cercetarea incintei de nord, turnul T 4, pentru a se controla ipoteza existenţei unei porţi din epoca romană timpurie, pe latura de nord. Ca urmare s-a descoperit poarta de mici dimensiuni care a existat până la sfârşitul vieţii în cetate, la vest de turnul T 4.
Cercetări în necropola romană au fost începute după 1990, dar s-au întrerupt din motive de finanţare.
O privire pe fotografia aeriană zbor 1993 arată că proporţional s-a săpat abia a zecea parte din suprfaţa cetăţii, or din ceea ce ştim astăzi la Adamclisi există o suprapunere de locuire din secolul I a.Chr. şi până la începutul secolului VII p.Chr, aşa încât cercetările pot fi considerate, cu tot efortul făcut, abia la început.

Note
- Helmut von Moltke, Briefe über Zustände und Begebenheiten in der Turkei in den Jahren 1835-1839, apud Gr.Tocilescu,O.Benndorf, G.Niemann, Monumentul de la Adamclissi, Tropaeum Traiani, Wien, 1895
- Das Karassu-Thal zwischen der Donau unterhalb Rassowa und dem Schwarzen Meer bei Küstendschi, in Monatsberichte über die Verhandlungen der Geselschaft für Erdkunde zu Berlin, I, 1840
- Traducerea textului după Gr.Tocilescu, Monumentul de la Adamclisi, 9-10
- Monumentul de la Adamclissi, Tropaeum Traiani, Viena, 1895, în versiune românească şi germană
- Inschriften aus Dobrogea, AEM, VI,1, nr.29; AEM VIII;1, 248; AEM IX, 19; XIV 10; XIX, 86 nr. 20-27; RIAF, IX, 1908, 30 sqq
- Informaţie transmisă de P.Polonic, Academia Română, mss Gr. Tocilescu nr.5128, 27-28
- BCMI, III, 1910, 140-141 şi 156
- Vasile Pârvan, Cetatea Tropaeum, Buletinul Comisiunii Monumentelor Istorice, IV, 1911,1-12;163-193
- Cronica cercetărilor arheologice, 1983-1992, a XXXI-a Sesiune națională de Rapoarte Arheologice, București, iun, 1997,117-118
AUTOR: Ioana Bogdan Cătăniciu e-mail: iombc@yahoo.com
REDACTOR: Mihai Dima e-mail: mdima@cimec.ro
Fotografiile sunt realizate de Ioana Bogdan Cătăniciu cu camera digitală oferită de:
ASPERA FOUNDATION OF BOSTON
în memoria familiilor Boneu, Gheorghiu şi Hărăguş