
(n. 29.10.1939, Vinga – Arad)
Compozitor român și profesor universitar doctor, s-a născut la granița a două provincii istorice românești (Ardeal și Banat), la Vinga (județul Arad), în nordul Banatului, într-o familie de bulgari catolici. Din anul 1969 este căsătorit cu muzicologul prof. univ. dr. Carmen Stoianov.
COLECȚII AUDIO
Studii muzicale
După absolvirea liceului sanitar din Arad, s-a format ca muzician prin studii intensive cu compozitorul și dirijorul Filarmonicii arădene Nicolae Brânzeu și cu Doru Șerban – dirijor al corului aceleiași Filarmonici.
A continuat cu studii universitare la actualaUniversitate de Arte “George Enescu din Iași: Anton Zeman – armonie și Vasile Spătărelu – contrapunct, definitivându-le la București, actuala Universitate Națională de Muzică, ca student la clasa de compoziție Anatol Vieru, studiind cu mari maeștri: Florin Eftimescu (Decanul Facultății) Armonie, Nicolae Buicliu și Dinu Ciocan – contrapunct, Tudor Ciortea – forme și analize muzicale, Octavian Lazăr Cosma – istoria muzicii românești, Emilia Comișel – folclor, George Bălan – estetică muzicală, Aurel Stroe – teoria instrumentelor și orchestrație, Constantin Bugeanu – dirijat orchestră, Marin Constantin – dirijat coral, Vinicius Grefiens – citire de partituri, Grete Gabriel Ionescu – pian etc.
A obținut două licențe în muzică: Pedagogie muzicală (1970) și Compoziție muzicală (1972).
Este Doctor în muzică al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca cu teza „Noduri și Semne. Posibile elemente de structură pe scara unui model modal” (București, Editura Muzicală, 2003), realizată sub îndrumarea compozitorului și muzicologului prof. univ. dr. Valentin Timaru. Fiind un doctorat în compoziție muzicală, în Teză este detaliată și susținută cu exemple din propriile lucrări baza tipului de modalism creat (ca extensie a modalismuui lui Wilhelm G. Berger și a măsurării temporalității din creația lui Anatol Vieru) prin folosirea proporționalității șirului Fibonacci extins la îmbinarea duratelor și a frecvențelor sonore sub forma a ceea ce Petru Stoianov numește „sunetul de frecvențe și durate determinate”.
Pe lângă susținerea teoretică a principiilor expuse în teză, a fost susținută și o exemplificare practică, audiindu-se și analizându-se lucrarea ce a dat numele tezei: NODURI ȘI SEMNE – MUZICĂ DE CONCERT PENTRU ANSAMBLU INSTRUMENTAL, lucrare pe un pretext poetic semnat de NICHITA STĂNESCU, o veritabilă simfonie de cameră.
Activitate didactică
Cariera didactică de patru decenii (1972-2011) s-a conturat pe întreaga verticală a învățământului muzical românesc, de la cel preuniversitar (1972-1994, Școala de Arte nr. 2) și Colegiul Național Dinu Lipatti – București) la cel superior (1994-2011), Universitatea de Vest Timișoara (1994-2004), Universitatea Națională de Muzică și Universitatea „Spiru Haret” (2004-2011) din București, predând disciplinele: pian (complementar), citire de partituri (citirea în chei/studiul transpoziției), teoria instrumentelor și orchestrație.
Pentru a completa lipsa materialelor didactice necesare (la fel ca profesorul său, Vinicius Grefiens la nivelul anului 1964), a elaborat un tratat pentru Citire de Partituri în care, alături de explicațiile necesare abordării studiului acestei discipline și alături de exercițiile recomandate, a introdus, ca noutate, date despre compozitorii, titlurile și formele muzicale abordate: Citirea în chei.
A deținut funcții de îndrumare și conducere (1986-2011):
- Director Scoala de Muzică și Arte nr. 2 (1986-88);
- Inspector de specialitate pentru școlile și liceele de Artă la Inspectoratul Școlar al Municipiului București (1990-1998);
- Inspector de specialitate în cadrul Direcției Generale Învățământ Superior – Departamentul Arte la Ministerul Educației și Cercetării (1999-2000). A militat pentru reînființarea Secției teoretice și pentru stabilirea statutului de cadru didactic a profesorului de corepetiție din școlile și liceele de muzică. Totodată, a revigorat Olimpiadele școlare, extinzându-le și la nivelul teoretic.
Pe lângă activitatea de predare în învățământul superior musical în calitate de conferențiar universitar și apoi, după susținerea Tezei de Doctorat, ca profesor universitar, a fost ales:
- Prodecan la Facultatea de Muzică, Universitatea de Vest – Timișoara (2ooo-2004);
- Prodecan și Decan la Facultățile de Muzică și, ulterior, la Facultatea de Arte, Universitatea „Spiru Haret” – București (2004-2011).
Activitate de revigorare a vieții muzicale
Încă de la înființarea în România, a fost ales Vicepreședintele Comitetului Român „Jeunesses Musicales” (din 1993), organism cu statut de membru (din 1995) la Federația Internațională „Jeunesses Musicales” cu sediul la Bruxelles, afiliată la UNESCO, care își desfășoară activitatea sub auspiciile ONU, actualmente rebranduit jmEvents. Sub această egidă a fondat primul Concurs Internațional de Interpretare Muzicală (jmEvents/Jeunesses International Music Competition – Romania, din 1994), venind în sprijinul tinerilor foarte talentați din România și a creat astfel un prilej oportun prin care să se poată dovedi și evalua eficiența invățământului muzical românesc față de ceilalți concurenți din țări de pe alte continente.
- Director artistic al EUROPAFest, Festival Internațional de interpretare Muzicală;
- Consilier la edițiile 1992, 1993, Director (1994), director executiv și consilier la edițiile 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999 ale Festivalului Internațional de Muzică contemporană „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi”, 23 – 30 mai, București, România;
- Președinte și membru în numeroase jurii naționale la concursuri de interpretare muzicală;
- A participat la festivaluri și concursuri naționale și internaționale de compoziție, la simpozioane de muzicologie, congrese, emisiuni de radio și televiziune, a scris articole și studii în presă și în publicații de specialitate;
- Membru definitiv al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, organism în cadrul căruia a fost ales și își desfășoară activitatea de îndrumare și evaluare a creației în calitate de membru al Secției de Muzică vocală și corală;
- Membru al Secțiunii Naționale Române a Societății Internaționale de Muzică Contemporană (ISCM / SNR-SIMC);
- MEMBRU în Consiliul Director al UCMR-ADA (2004-2014).
Premii, diplome
- Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România – 2006;
- Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România – 2013;
- Laureat al Concursului Internațional de Compoziție Ancona, Italia 1980;
- Locul III la Concursul Internațional de Compoziție de la Alcoy, Spania, 1993;
- Premiul II la Concursul de creație „A ta este Împărăția și Puterea”, ediția I 1997, București, organizat de Asociația pentru Pace a Religiilor din România;
- Câștigătorul primei ediții a Concertului-Concurs organizat de Societatea Română de Radiodifuziune și Radio România Muzical „George Enescu” (20 ian. 2004) cu lucrarea Noduri și Semne – muzică de concert pentru ansamblu instrumental – în interpretarea Ansamblului de Muzică Nouă „ARCHAEUS”;
- Diplomă de recunoștință a Mitropoliei Banatului, 2002 pentru muzica filmului Poveste de Crăciun;
- Diplomă de onoare cu ocazia împlinirii a 125 de ani de la înființarea Societății Filarmonice din Timișoara (1996);
- Diplomă jubiliară cu ocazia împlinirii a 10 ani de existență a Facultății de Muzică din cadrul Universității de Vest din Timișoara (2001);
- În anul 1997 i s-a comandat piesa impusă pentru violoncel, categoria de vârstă D ( peste 18 ani ) la Concursul „Jeunesses Musicales”, ediția V, concurs pentru care a compus „Pe un cadran solar” III pentru violoncel solo; premiul pentru cea mai bună interpretare în concurs a unei piese românești a revenit violoncelistei din Franța – Sarah Iancu, multiplu laureată a unor prestigioase concursuri de interpretare și deținătoarea locului II la competiția desfășurată la București în perioada 9 – 15 mai 1998.
Pentru festivitățile prilejuite de decernarea titlului de Doctor Honoris Causa al Universității „Spiru Haret” din București sanctității Sale, Papa Ioan Paul II (București, 28 octombrie 2003, Aula Magna a Universității „Spiru Haret”), a fost solicitat să compună poemul Exiști, Doamne, pe versuri de Carol Woytila în traducerea lui Nicolae Mareș.
Lucrări de specialitate
Petru Stoianov s-a dedicat atât activității didactice cât și celei creatoare în calitate de compozitor și muzicolog, activități concretizate în îngrijiri de ediție, volume, studii, articole, participări la sesiuni științifice, mese rotunde, dezbateri, emisiuni radio, tv. etc. A făcut parte din board-ul editorial (assistant editor) al revistelor Analysis and Metaphysics, Linguistic and Phiolosophical Investigations, Review of Contemporary Philosophy, editate de Denbridge Press New York, publicații a căror secțiune Musicology and Folklore a coordonat-o alături de Carmen Stoianov (2006-2008); a făcut parte din colectivul de traducere, redactare și consultanță științifică în amplul proiect de traducere și editare în limba română a operei profesorului Richard Swinburne de la Universitatea din Oxford, membru al Academiei Britanice, proiect editat de Cartea Universitară (Introducere în filosofia religiei – 2006, Există Dumnezeu?, Minte, timp și dovezi – 2007, Credință și rațiune – 2008).
Creația muzicală:
S-a format în spiritul creației muzicale practicate de maestrul său, Anatol Vieru, dar și de mentorul său Wilhelm Georg Berger, pe al căror parcurs temporal și modal și-a constituit propriul sistem de compoziție.
A avut și are permanent în vedere reconsiderarea cadrului modal de esență diatonică, specific tradiției românești, în opusuri din cele mai diferite genuri, de la cel coral/al creației didactice la teritoriul cameral, concertant și simfonic, lucrările sale figurând pe afișe ale unor prestigioase festivaluri și evenimente artistice, în țară și străinătate.
A compus mult pe creații poetice românești, mai ales texte (muzică corală) sau pretexte poetice (muzică instrumentală, concertantă) semnate de Karol Wojtyla, Nichita Stănescu, Mihai Eminescu, Marius Robescu, Grete Tartler, Vasile Voiculescu, George Daragiu, Ion Nicolescu, Eugen Barbu, Nicolae Dan Fruntelată, Valentin Petculescu, Zigmund Tauberg, Ștefan Augustin Doinaș etc.
În creația ultimului deceniu, o idee fundamentală o reprezintă încifrarea în muzică a gândului la milioanele de destine cărora le-a fost refuzat, în mod brutal și inexplicabil dreptul la viață și readucerea în memoria contemporanilor a cutremurătoarei tragedii trăite de semenii noștri în plin secol XX, Holocaustul: a compus lucrarea THRENODY – IN LOVING MEMORY OF THE HOLOCAUST VICTIMS, alături de sondarea valențelor poetice ale PSALMILOR biblici și cântarea cetății eterne Ierusalimului în HETEROPSALMIA (motto sugestiv din Psalmul 122:6, 8), omagierea magnitudinii unor personalități nepereche: Psalm 4, LUMINA FEȚEI TALE, DOAMNE – lucrare corală In Memoriam Majestatea Sa Regele Mihai I al României, HaOR II – Poem Luminii -pentru orchestră de coarde, In memoriam Anatol Vieru, Noduri și Semne/Knots and Signs – concert music for instrumental ensemble In memoriam Nichita Stănescu, PROPORȚII 5 – Timpul Amintirilor – pentru Cvintet de Coarde, In memoriam Wilhelm G. Berger ș.a.