text de Costin Popa
Ramură importantă a publicisticii, având veche tradiție în România, critica muzicală și-a adus întotdeauna aportul în formarea și desăvârșirea muzicienilor, tineri sau avansați în cariere, ca și în orientarea gustului publicului către înțelegerea mai profundă a fenomenului artistic interpretativ sau verificarea propriilor opinii ale melomanilor cu părerile calificate.
De peste 33 de ani funcționează în cadru instituționalizat Uniunea Criticilor, Redactorilor și Realizatorilor Muzicali (UCRRM), o breaslă profesionistă al cărei prim președinte a fost Grigore Constantinescu (1938 – 2020) și din care au făcut parte eminenți critici, actualmente trecuți în neființă, precum Iosif Sava, Edgar Elian, Jean-Victor Pandelescu, Radu Gheciu, Alfred Hoffmann, Ada Brumaru, Elena Zottoviceanu, Daniela Caraman Fotea, Viorel Cosma, Luminița Vartolomei, Vasile Donose, Rodica Sava, Luminița Constantinescu, Ruxandra Arzoiu, Mioara Bâscă ș.a., nume de referință în publicistica românească.

Din 2020, președintele UCRRM este muzicologul dr. Lumința Arvunescu, realizator Radio România Muzical care, împreună cu Senatul Uniunii, a decis ca ediția cu numărul XXX, jubiliară, a tradiționalului Concurs Național de Compoziție, Critică și Interpretare Muzicală „Mihail Jora” să fie exclusiv dedicată Criticii Muzicale, urmărind atragerea tinerilor muzicologi către această activitate de mare însemnătate și recompensarea celor mai merituoși în direcția lansării în media, tipărită și electronică, precum și în cea de Radio-TV. O inițiativă lăudabilă, cu caracter unic în peisajul publicistic național.
Concursul s-a desfășurat în perioada noiembrie – decembrie 2023 și s-a adresat tinerilor cu vârste cuprinse între 18-32 de ani de origine română, inclusiv cetățeni ai Republicii Moldova sau care au studiat la Universități din România.
Cerințele pentru concurenți au fost de a prezenta trei cronici nepublicate anterior pe trei tematici diferite: concert simfonic, cameral sau recital instrumental (din stagiunea curentă), spectacol de operă, operetă sau recital vocal (din stagiunea curentă), carte muzicală – disc.
Juriul concursului a fost compus din prof. univ. dr. dr. H. C. mult. Valentina Sandu – Dediu, muzicolog, Universitatea Națională de Muzică București – Președinte, prof. univ. dr. Laura Vasiliu, muzicolog, Universitatea de Arte George Enescu din Iași și prof. univ. dr. Gabriel Banciu, muzicolog, Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca. Secretar, Andreea Kiseleff, realizator la Radio Romania Muzical.
În urma jurizării textelor concurenților, au fost acordate următoarele premii:

Premiul I în valoare de 3000 lei – Vlad Cristian Ghinea, absolvent cu master al Universității Naționale de Muzică București (UNMB), actualmente doctorand la UNMB. Premiul a fost acordat pentru cronicile „Adriana Toacsen în recitalul Encore: un tur de forță al bisurilor”, „Evgheni Oneghin la Opera Națională București, ipostaze ale parteneriatului voce-ansamblu orchestral” și recenzia „Istoria rock și R&B din S.U.A., pe înțelesul tuturor. Eric Charry – A New and Concise History of Rock and R&B Through the Early 1990s, Wesleyan University Press, Middletown, 2020”.

Premiul II în valoare de 2000 lei (ex aequo):
Ioana Bîgu, absolventă, în prezent masterandă la UNMB pentru cronicile „Sonorități românești și universale pe scena Ateneului Român de Ziua Națională”, „Capodoperă verdiană într-o concepție contemporană” și recenzia de carte „Peisaje musicale în România secolului XX”
Diana Cardoș, studentă în anul IV la Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, pentru „Umorul muzical în ipostaze și epoci diferite”, „Rigoletto și dualitatea unui personaj măcinat de grija datoriei față de stăpân și familie”, precum și pentru recenzia „Ghidul pianistului Gabriel Amiraș pentru un interpret complet”.

Premiul III în valoare de 1000 lei (ex aequo):
Alexa Lupu, absolventă, în prezent masterandă la UNMB, pentru textele „Clasic și neoclasic sub cupola Ateneului Român”, „Sinestezie Virtu(e)-All(ă)” și recenzia „Șabloane ideologice naziste și comuniste aplicabile vieții muzicale românești: Florinela Popa – Muzică și ideologii în secolul XX”,
Ana Maria Sireteanu, studentă în anul III la UNMB, pentru cronicile „Umbre și lumini sonore: Maria Marica și Daria Tudor”, „ Un Evgheni Oneghin pe scena Operei Naționale București” și recenzia de disc „Universuri sonore contemporane”.
Festivitatea de decernare a premiilor va avea loc în cadrul Galei Premiilor MUSICRIT pe anul 2023, ce se va desfășura la Ateneul Român în 14 ianuarie 2024, ora 19.
Textele distinse cu Premiul I vor fi publicate pe acest website.