Într-un sat oltenesc, acum 146 de ani, pe 19 februarie 1876, se năștea sculptorul Constantin Brâncuși. Un artist desăvârșit, unul dintre cei mai influenți sculptori ai secolului XX, acesta a adus un suflu nou în viziunea plastică din sculptura contemporană. În memoria sa, această dată a fost declarată Ziua Națională Constantin Brâncuși.
Informații despre Casa Memorială în care s-a născut marele sculptor puteți găsi în Ghidul Muzeelor și Colecțiilor din România.
„Arta nu este o întâmplare” nota studentul Brâncuși în carnetul său de schițe, cugetare pe care o va ilustra în tot parcursul său artistic, în care nimic nu a fost întâmplător.
În universul lui Brâncuși totul se naște din iubire, o temă preferată în operele lui. El a găsit persoane și imagini esențiale, susceptibile să incite la procesul creator. Femeile din viața lui Brâncuși i-au fost muze, prietene ori amante. În anul 1910, Otilia Cosmutza (reporter și bună prietenă cu Brâncuși) o aduce în atelierul lui Brâncuși pe pictorița Margit Pogany, de care artistul se îndrăgostește.

Domnișoara Pogany, numită și zeița mamă a sculpturii abstracte, este considerată de critici drept una dintre cele mai celebre și îndrăznețe portrete ale secolului al XX-lea, o inovație în modalitatea în care erau construite portretele atunci. În decurs de două decenii, sculptorul a creat cinci versiuni ale lucrării. Ghipsul inițial datează din anul 1912, el fiind urmat de execuții în marmură și bronz în anii 1913, 1919, 1931 și 1933.
Una dintre aceste versiuni de bronz se găsește la Muzeul de Artă Modernă din New York (The New York Museum of Modern Art – MoMA), două versiuni se află la Muzeul de Artă din Philadelphia și una Muzeul de Artă Modernă din Paris.
O replică a sculpturii Domnișoara Pogany se află la Muzeul de Artă din Craiova, însă aceasta a fost realizată în anii ’50, în matrița lui Constantin Brâncuși, de către Octavian Moșescu, un fost ucenic al sculptorului.
„Statuia ,ea […] este Femeia, sinteza însăși a femeii, este eternul feminin al lui Goethe, redus la esență. […] Am lucrat timp de cinci ani, am simplificat și am făcut materia să exprime inexprimabilul. […] Și materia este atât de frumoasă în aceste linii sinuoase care strălucesc ca aerul curat și care adună într-un singur arhetip toate efigiile feminine ale pământului”, sculptorul întrupând în bronz șlefuit însăși esența, arhetipul feminității, atunci când a realizat Domnișoara Pogany.
Citatul poate fi regăsit în articolul „Sentimentul infinirii românești”, de Viorica Gligor, publicat în 2016 în numărul 3 al revistei „Brâncuși: revista de cultură”, aflat în Biblioteca Digitală a Publicațiilor Culturale și unde puteți citi mai multe despre operele sculptorului.
Tot în Biblioteca Digitală găsiți toate cele șase numere ale revistei „Brâncuși: revista de cultură”.
Despre viața și operele lui Constantin Brâncuși, prezente în colecțiile muzeelor românești puteți citi pe site-ul nostru.
Operele realizate de Constantin Brâncuși, clasate la categoria tezaur, pot fi văzute în Inventarul Bunurilor Culturale Mobile Clasate în Patrimoniul Cultural Național.