Pe 27 martie sărbătorim 𝐙𝐢𝐮𝐚 𝐌𝐨𝐧𝐝𝐢𝐚𝐥𝐚̆ 𝐚 𝐓𝐞𝐚𝐭𝐫𝐮𝐥𝐮𝐢, prilej de sărbătoare pentru întreaga comunitate teatrală și de atragere a atenției asupra valențelor universale ale acestei arte.

Este și o ocazie bună pentru noi să anunțăm că Institutul Național al Patrimoniului, prin Direcția Patrimoniu Digital, împreună cu partenerii săi, Fundația Culturală „Camil Petrescu” și Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, a inițiat un proiect de actualizare și îmbunătățire a bazei de date 𝐒𝐓𝐀𝐑 – 𝐑𝐞𝐩𝐞𝐫𝐭𝐨𝐫𝐢𝐮𝐥 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐭𝐚𝐜𝐨𝐥𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐭𝐞𝐚𝐭𝐫𝐚𝐥𝐞 𝐬̦𝐢 𝐦𝐮𝐳𝐢𝐜𝐚𝐥𝐞.
Repertoriul care înregistrează premierele teatrale din România a apărut în 1982, fiind prima inventariere informatizată a resurselor culturale intangibile. Cu o istorie de peste 40 de ani, baza de date a cunoscut diverse etape de existență, concretizate în diferite soluții tehnice de afișare sau de partajare online și în diferite metode de colectare a informației, în funcție de mijloacele tehnologice la care Institutul de Memorie Culturală -cIMeC a avut acces de-a lungul deceniilor. Repertoriul STAR este singurul care grupează informații la nivel național, printr-o abordare exhaustivă în care fiecare premieră teatrală este înregistrată cu metadate standard.
La momentul actual, STAR conține informații despre cca 18.000 de spectacole, începând cu anii 1940, de la 90 de instituții teatrale din toată țara. În STAR pot fi consultate date despre distribuție, lucrarea care a stat la baza spectacolului, regia, scenariul sau ilustrația muzicală pentru fiecare premieră teatrală înregistrată. Activitatea a peste 30.000 de persoane din lumea teatrului poate fi regăsită în acest repertoriu. Informația înmagazinată astăzi este rezultatul muncii a mai multor generații de angajați din cadrul cIMeC și ulterior din Institutul Național al Patrimoniului, precum și din cadrul teatrelor, care furnizau liste pentru fiecare stagiune cu noile spectacole și distribuția lor completă.
Digitizarea istoriei teatrului realizată de cIMeC a însemnat, pe lângă înregistrarea premierelor teatrale, și digitizarea periodicelor și cărților dedicate acestei arte și expunerea lor on-line în Biblioteca Digitală. Amintim, în mod special, revistele Teatrul (388 de numere apărute între anii 1956 – 1989) și Teatrul Azi (122 de numere între anii 1990 – 2010).
Proiectul, cofinanțat prin AFCN, se va derula de-a lungul anului 2024 și va urmări crearea unei noi platforme, care să permită înregistrarea de fișiere multimedia pentru a răspunde rigorilor unei experiențe de utilizare de înaltă calitate, pentru a permite o reconstituire cât mai complexă a istoriei teatrale românești.
Colaborarea cu Teatrul Național București, precum și cu alte instituții interesate, va rezulta în digitizarea și catalogarea a numeroase resurse legate de istoria teatrului, precum fotografii din timpul spectacolelor, caiete program, afișe și publicații. Această acțiune de transpunerea digitală a diferitelor colecții și arhive va contribui substanțial la conservarea lor, dând o șansă în plus salvării memoriei acestei arte considerate efemere.
Printre alte instituții cu care deja am început să colaborăm în acest sens se numără și Centrul pentru Studiul Istoriei Evreilor din România (CSIER), care deține o importantă arhivă legată de istoria teatrului evreiesc și documente din arhivele personale ale oamenilor de teatru puțin cunoscuți azi.
Sperăm ca avantajele tehnice rezultate în urma proiectului să ne permită o actualizare constantă de-a lungul anilor a acestui repertoriu de spectacole și îmbogățirea lui cu cât mai multe date relevante pentru cunoscătorii și cercetătorii teatrului, dar și pentru publicul larg care va putea avea acces în orice clipă la o înregistrare obiectivă a istoriei teatrului românesc și a oamenilor care l-au creat.
Citiți despre teatru, spectacole și actori răsfoind publicații în Biblioteca Digitală a Publicațiilor Culturale.
Descoperiți documente și fotografii legate de istoria teatrului în Catalogul ilustrat al bunurilor culturale mobile din patrimoniul românesc.
Aflați despre muzeele teatrelor din România pe site-ul Muzee și Colecții din România.