Acum 152 de ani, la 17 august 1872, în localitatea Surducu Mic, comuna Bujor (astăzi Traian Vuia) se năștea Traian Vuia, inventator român și pionier al aviației mondiale. Din copilărie a fost preocupat de problema zborului și visa să poată pilota o mașinărie inventată de el. Traian Vuia își face studiile primare și secundare la Bujor și la Făget, iar liceul îl termină la Lugoj. Încă de mic copil a demonstrat o inteligență și putere de lucru remarcabile. A fost un elev strălucit, după cum reiese din situația sa școlară, iar la examenul de bacalaureat ce s-a dat la 12 materii în perioada mai-iunie 1892, a promovat cu calificativul eminent.
După terminarea liceului își continuă studiile la Budapesta, la Secția de Mecanică a Școlii Politehnice, pe care nu reușește să o termine din cauza problemelor financiare. Ca urmare se transferă la Facultatea de Drept, care îi permitea să lucreze ca stagiar, asigurându-și astfel mijloacele de trai și plata taxelor. Este de remarcat că Traian Vuia și-a început cariera în științe juridice, activând în diverse birouri de avocatură: la cel al lui Coriolan Brediceanu la Lugoj (1895-1897), Vladimir Spătaru din Vârșeț (1898-1899) și din nou la Lugoj, la biroul lui Coriolan Brediceanu și apoi a lui George Dobrin. În anul 1901, Traian Vuia își obținea titlul de doctor în drept cu tema „Militarism și industrialism, regimul de status și contractus”.
În tot acest timp, Traian Vuia nu a renunțat la preocupările sale de mecanică. Se întoarce la Lugoj și începe să studieze problema zborului uman. Inspirându-se din zborul păsărilor mari, Traian Vuia concepe, în iarna anului 1901-1902, o mașină de zbor acționată prin pedale și care utiliza curenții aerieni, pe care o numește „aeroplan-automobil”. Întrucât își dă seama că în țară nu dispunea de toate resursele și informațiile necesare, se hotărăște să plece la Paris în vara anului 1902. Capitala Franței era în acel moment centrul cel mai înaintat în ceea ce privea studiul aerodinamicii. Aici studiază lucrări care tratau încercările și realizările de până atunci în acest domeniu și intră în legătură cu alți inventatori și pionieri ai aviației fiind din ce în ce mai convins că a găsit soluția la ceea ce atunci se considera o ficțiune științifică, posibilitatea zborului cu o mașină mai grea decât aerul.
Traian Vuia își prezintă proiectul de aeroplan-automobil în fața Academiei de Științe din Paris, la 16 februarie 1903 și argumentează științific posibilitatea zborului cu un aparat mai greu decât aerul. Academia pariziană îi respinge însă proiectul cu motivația că ar fi unul fantezist. Traian Vuia nu renunță însă la visul său, iar în 7 august 1903 obține brevetul pentru invenția sa. Ulterior în 1904 obține un brevet de invenție și pentru un motor. Cu fonduri strânse de către prietenii săi, dr. Marius Sturza, dr. Franz Mayr, Dimitrie Drăghicescu, Nicolae Titulescu, Nicolae Suciu, Coriolan Brediceanu, dar și de Toma Dragu și Ionel Arion reușește să-și construiască aparatul de zbor în decembrie 1905. Aparatul de zbor inventat este denumit Vuia I și poreclit Liliacul datorită formei sale.
La 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris, Traian Vuia se înalță la aproximativ un metru în aer și parcurge 12 m, iar apoi revine la sol. Acesta a fost primul zbor al unui pământean cu un aparat care se baza pe propria aerodinamicitate. Macheta aparatului de zbor o puteți vedea în holul intrării din Muzeul Memorial Traian Vuia, aflat în satul Traian Vuia, comuna omonimă, din județul Timiș.
Pe platforma culturalia.ro puteți vedea un mic documentar despre acest prim zbor. Filmul se află în patrimoniul Societății Române de Televiziune și a fost digitizat în cadrul proiectului E-Cultura – Biblioteca Digitală a României.
Despre viața și opera lui Traian Vuia s-au scris numeroase studii și lucrări care tratează personalitatea complexă a acestuia. O parte dintre acestea le puteți regăsi și în Biblioteca Digitală a Publicațiilor Culturale.
Vă recomandăm și studiul monografic al istoricului Elena Borugă, „Traian Vuia: studiu monografic și catalog”, publicată la Editura Mirton din Timișoara, în anul 1999, studiu care folosește un bogat material documentar păstrat în patrimoniul Muzeului Național al Banatului.
Tot în Biblioteca Digitală puteți consulta studii despre istoria aviației.
În Ghidul Muzeelor și Colecțiilor puteți afla mai multe informații despre Expoziția Memorială Traian Vuia, situată în localitatea care din 1950 îi poartă numele inventatorului român.
Pe platforma culturalia.ro puteți consulta 110 obiecte digitale care au legătură cu inventatorul român.
Imaginea prezintă aversul medaliei, cu legenda: „EXPOZITIA FILATELICA „AEROMFILA 81” București 29 AUG-5 SEPT. 1981. Cartușul cu legenda încadrează un relief cu reprezentarea lui Traian Vuia zburând în aeroplanul „Vuia 1”. Obiectul cultural se află în patrimoniul Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei și a fost digitizat și încărcat în platforma culturală Europeana.eu, unde agregator național este Institutul Național al Patrimoniului.