Peisaj industrial (Reşiţa). Pictură de Popescu Ştefan din 1927, deținută de Brukenthal National Museum / Muzeul Național Brukenthal din Sibiu și clasată la categoria Tezaur.

La propunerea Comisiei Europene, anul 2021 a fost decretat Anul European al Căilor Ferate, ca o recunoaștere a avantajelor acestui mod de transport și a rolului lui în sprijinul obiectivului Pactului Verde, prin care Uniunea Europeană își propune realizarea neutralității climatice până în anul 2050. Doar 0,5 % din emisiile de gaze cu efect de seră generate în transporturi sunt produse de transportul feroviar.

Anul European al Căilor Ferate va fi folosit de instituțiile europene pentru promova o serie de acțiuni menite a atrage atenția spre transportul feroviar.

În acest context, Direcția Patrimoniu Digital din cadrul Institutului Național al Patrimoniului își propune să atragă atenția asupra bogatului patrimoniu feroviar al României: construcții, vehicule, publicații și multe alte obiecte legate de istoria feroviară, din care puteți regăsi o parte și în Inventarul bunurilor mobile clasate: feroviar; tren; cale ferată.

Un număr important de construcții feroviare – gări, poduri, linii și alte construcții, sunt de asemenea înscrise în Lista Monumentelor Istorice, pe care o puteți consulta pe site-ul Institutului Național al Patrimoniului.

De-a lungul acestui an, ne propunem să îmbogățim prezența domeniului feroviar în bazele noastre de date, prin acțiuni de documentare și catalogare, care vor prilejui celor interesați o mai bună cunoaștere a rolului pe care acest mod de transport l-a avut în transformarea României.

Între timp, vă invităm să răsfoiți virtual articole în Biblioteca Digitală pentru a citi despre trenuri, tramvaie, gări dar și despre diferite momente din istoria căilor ferate: domeniul feroviar; gară; cale ferată; tren; tramvai.