Pagina oficială: patrimoniu.gov.ro     /     Sait întreținut de colectivul CIMEC


“Teatrul Mic. 50 de ani” – Proiect editorial finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional şi realizat în parteneriat cu Institutul Naţional al Patrimonului, UNITER şi Universitatea Naţională de Arta Teatrală şi Cinematografică “I.L.Caragiale” .


    Biblioteca digitală

  • Noutăţi:

  • Dinu Cernescu, Regizor

    Dinu Cernescu, Regizor, București, Editura SemnE, 2009, ISBN 978-973-624-788-0 versiune digitală ianuarie 2017


    “Paginile înşirate până aici sunt viaţa artistică a unui regizor. Le-am scris să fie o mărturie a muncii mele. Dacă ele au creat imaginea regizorului Dinu Cernescu, înseamnă că şi-au găsit rostul” (Dinu Cernescu)






  • Dinu Cernescu, Martor

    Dinu Cernescu, Martor, București, Editura SemnE, 2012, ISBN 978-606-15-0238-7 versiune digitală ianuarie 2017


    “Am scris rândurile acestea ca să-mi aduc din memorie personaje şi fapte între care a trebuit să trăiesc, să lucrez şi să încerc să fiu fericit. O lume amestecată. Ştiu că putea să fie şi mai rău şi că am avut noroc…. Acum, când adun şi scad, sper că am fost un regizor bun. Dacă da – restul nu mai are nicio importanţă ” (Dinu Cernescu)




  • Europa trecuta

    Semnalăm apariţia lucrării:
    Predescu, Dan - Europa trecută, Asia viitoare sau naşterea regiei teatrale, Bucureşti, Editura Niculescu, 2016, ISBN: 978-973-748-988-3


    "Este un eseu din domeniul morfologiei culturii. Lucrarea de faţă îşi propune să elucideze cauzele care au dus la tot mai accentuata pierdere a specificităţii cultural-europene a civilizaţiei globale, a civilizaţiei mediatice de azi. Ea demonstrează că, pentru a se ajunge la actuala stare de lucruri, la actuala societate mondială tot mai gregară şi medievală, tot mai iraţională şi "asiatică", a trebuit ca, în secolul al XIX-lea, mentalitatea europeană să se resimtă de o anumită oboseală provocată de scurtul său trecut maximal-raţionalist şi să înceapă a considera discursul silogistic-verbal, mai ales în artă, ca pe ceva desuet."(Dan Predescu)

  • FANTASIO 40

    Badea, Jean - FANTASIO 40, Constanta, Editura LEDA, 1997, ISBN: 973-97712-7-0 versiune digitală aprilie 2016


    “Demersul prezentei lucrări a plecat de la convingerea că, la 40 de ani, Teatrul Fantasio are dreptul la o reconstituire a drumului parcurs, pentru a rămâne urmașilor osteneala celor care au creat și întreținut Revista la malul mării.... „(Autorul)
    „Omul de teatru, Jean Badea și-a propus o migăloasă muncă de cercetare. El a recompus, printr-un talent portretistic de invidiat, chipul unor creatori care au “făcut” Fantasio. ...oricine, fie și cineva de pe o altă planetă, care va dori să cunoască Teatrul de revistă Fantasio, va trebui să înceapă neapărat, cu monografia lui Jean Badea.” (Aurel Storin)

  • Capcana de şobolani

    Ştefan Zicher, Capcana de şobolani, Bucureşti, Editura UNITEXT, 1997, ISBN: 973-97805-8-X versiune digitală iulie 2015


    “Un teatru care trece peste condiţia obişnuită a dramaturgiei noastre de azi. …Autorul este sedus de mitologia şi subiectele ce se revendică de la solida cultură clasică. Ceea ce aduc aceste piese în discuţie este, fără dubiu, şansa unei ordini morale de a supravieţui în sistemul social, fie el democraţie sau tiranie. …Scrisul lui Ştefan Zicher presupune o lectură atentă căci, …există mereu invitaţia de a percepe discursul teatral prin actualitatea sa. Volumul oferă imaginea unui autor care şi-a conturat un univers ce poate fi descifrat de către scena teatrală românească de azi.” Marian Popescu

  • Șase piese în căutarea unui teatru

    Candid Stoica, Șase piese în căutarea unui teatru, editura Tipo Moldova, 2013, ISBN 976-606-676-113-0 versiune digitală martie 2015


    Candid Stoica actor cunoscut şi apreciat pentru ştiinţa portretistică a compoziţiilor sale şi-a dat la iveală în ultimii ani şi condeiul literar. A publicat câteva proze scurte încărcate de observaţie caracteriologică suculentă pusă în priza ironiei şi uneori de un umor situaţional de foarte bună calitate a privirii critice. Odată apetitul literar descoperit omul de teatru din el nu putea ocoli, fireşte, ispita de a putea deveni şi dramaturg…Cele șase piese pe care le-a publicat până acum, Candid Stoica, folosind generic titlul unei celebre piese a lui Pirandelo (schimbând doar un cuvânt) „curg” în albia acestei autenticităţi a dozajului compoziţional, în ciuda faptului că în cazul său, nu avem de a face cu un teatru de imaginaţie ci cu un teatru sau o dramaturgie - document Nu doar faptele din texte ţin de document ci, în foarte bună măsură, chiar replicile personajelor. Slalomul pe care şi-l propune dramaturgul printre aceste fapte şi replici care au aparţinut realmente unor personaje reale e, însă, unul ce compoziţional dovedeşte ştiinţa dramaturgică a unei reînvieri scenice închegate artistic ca „poveste” fără adiţionări inutile ale unui fond documentar ce aparţine unui trecut istoriceşte trăit. Cele șase piese de teatru (Mircea Șeptilici sau Ultimele două ore din viaţa unui artist, Dosarul Curvelor sau Paula și Teodor, Prologul sau o repetiție cu o piesă interzisă de cenzura comunistă, Bătrânii din teatru să meargă în curte să facă pipi, Povestea unei trădări sau o scrisoare sustrasă, Alo, alo, Salvarea, deși toate se petrec pe scenă, cea cu miza realmente superioară e indiscutabil prima, piesă document centrată pe figura unuia dintre actorii celebrii ai teatrului românesc interbelic (şi pentru puţină vreme şi postbelic) Mircea Şeptilici.
    Jeana Morărescu: Literatorul nr. 156-157, iunie-iulie 2012

  • Ridi Paliagccio

    Candid Stoica, Ridi Paliagccio, editura Tipo Moldova, Iași, 2015, ISBN 978-606-676-658-6 versiune digitală martie 2015


    ”De câteva zile a ieșit din teascurile editurii Tipo Moldova un nou volum al actorului Candid Stoica intitulat Ridi Paliagccio (Jurnal 2001-2004), fiind al treilea volum din ciclul Jurnal. Primele două numindu-se ”Acele lucruri aiuritoare care se găsesc în spatele scenei”(2009) și ”Culise”(2013). Toate trei prezintă viața culiselor, lumea teatrelor, întâmplări imprevizibile ale oamenilor scenei, vedete, mai puțin vedete, capete de afiș și chiar a actorilor anonimi: viața de zi cu zi, repetiții, premiere, turnee, șușanele, toate descrise într-un tur de forță amețitor”. (Claudia Voiculescu)

  • Teatrul Dramatic Elvira Godeanu şi miracolul de la Târgu-Jiu

    Ion Cepoi, Teatrul Dramatic Elvira Godeanu şi miracolul de la Târgu-Jiu, Editura Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Gorj, Târgu – Jiu, 2013, ISBN: 978-973-7847-57-7; 447 pagini versiune digitală martie 2015


    Volumul cuprinde în paginile sale istoria teatrului din ținutul Gorjului. O carte despre începuturile mișcării teatrale din această parte de țară. Descoperim primele manifestări de spectacol prin intermediul teatrului folcloric, apariția Teatrului Milescu și a Teatrului-Cinema Căldărușe. Autorul ne prezintă și cei 16 ani de existență ai Teatrul Popular din Târgu-Jiu. Peste 200 de pagini sunt rezervate actualei instituții profesioniste de teatru din Târgu-Jiu:Teatrul Dramatic “Elvira Godeanu” . “O poveste despre o lume numită scenă, despre niște oameni numiți actori și despre cum miracolul zidit de ei într-o seară se răsfrânge asupra altora sute de seri de-a rândul. O poveste despre teatru și despre veșnicia lui.” Ion Cepoi

  • Dumitru Velea, Forme vii

    Teodor Pracsiu, Clipa ca permanență, editura Arta XXI, Iași, 2006, 234 pag. versiune digitală septembrie 2014


    Volumul de față reunește 85 de cronici de teatru „risipite”, după cum mărturisește autorul, în periodice și volume publicate în perioada 1976-2005. Alcătuite ca un omagiu adus teatrului și scrierilor despre teatru, textele pun în discuție o foarte mare varietate de piese de teatru jucate în teatre din București și din țară, puse în scenă de regizori celebri sau mai puțin cunoscuți, cu actori ai epocii.

     

     

     

     

  • Dumitru Velea, Forme vii

    Dumitru Velea, Forme vii, Petroşani, Editura Fundaţiei Culturale "Ion D. Sîrbu" 2007, versiune digitală mai 2014


    “O suită de portrete artistice -60 dramatis personae- actori, regizori, scenografi. Sunt întru totul remarcabile.....Autorul nu reproduce doar fișa de creație, ci de fiecare dată biografia, principalele roluri interpretate, particularitățile de joc, extrase din cronici, interviuri, palmares, etc.... Poate că asta e adevărata istorie, mărturia sinceră și luminată de har despre histrionii care dau viață din viața lor, cu fantezie și dragoste.” (Constantin Paraschivescu – “Despre histrioni cu dragoste și har”, revista “Teatrul azi” nr.1-2/2008 )

     

     


  • Dumitru Velea, Constantin Pascu, Tania Angelescu, Mircea Munteanu: Teatrul dramatic Ion D. Sîrbu Petroșani sau Teatru în Valea Jiului, 60 de ani, schiţă monografică, Editura Fundaţiei Culturale "Ion D. Sîrbu", Petroşani, 2008 versiune digitală mai 2014


    Volumul este o amplă monografie a teatrului “Ion D. Sîrbu” realizată cu ocazia sărbătoririi a 60 de ani de la înființare. La începutul lucrării este realizat un scurt istoric al mișcării artistice din Valea Jiului; apoi putem urmări pas cu pas viața acestei instituții de cultură prin prezentarea minuțioasă a tuturor spectacolelor jucate pe scena teatrului din Petroșani. “Aceasta lucrare constituie o însemnată pagină din istoria dramaturgiei românești” (Florin Al. Țene).

  • Elisabeta Pop “Teatrul din interior. Teatrul din culise”, Oradea, Biblioteca Revistei Familia, 2005


    “Cartea aceasta adună laolaltă,…, artiști din toate generațiile: bătrâni-chiar dacă nu foarte..., plecați de mult în pensie, ieșiți adică...din scenă, dar și foarte tineri, de-abia veniți de pe băncile facultății, actori deci cu o mare experiență și actori care de-abia au pășit timid pe scândura scenei...” Elisabeta Pop





  • Elisabeta Pop “Istorii și isterii teatrale”, Editura Nigredo, Arad, 2003


    “E o lungă taclá teatrală….Povești despre ce vrei și ce nu vrei. În fond e vorba de viața de zi cu zi a secretarului literar. Cu telefoane, ședințe, tipografie, scrisori, întâlniri cu autorii, cu traducătorii, vizionări, premiere…. …Am intenționat să păstrez în structura acestei cărți “nebunia” și dinamismul specifice programului zilnic al secretarului literar”. Elisabeta Pop


  • Eugen Țugulea “Unele mărturisiri (ale lui Chiţ-Chiţ-Roade-Tot) despre sine, despre alţii și altele, Editura Arca, Oradea, 2008


    “Cartea aceasta, cu un titlu cam ciudat, nu este nici o carte despre teatrul din Oradea, nici doar o carte de amintiri, nici măcar un jurnal de actor pensionar, nici o carte de reflecții și păreri despre teatru, ci, este câte puțin din toate, dar mai ales o carte-confesiune, un prilej pentru autorul ei de a-și limpezi aducerile aminte, de a se defini cu personalitate. ..................
    Cartea lui Eugen Ţugulea se citeşte cu plăcere şi cu interes, chiar dacă nu eşti, ca cititor, nici vreun spectator împătimit, deci interesat de viaţa artiştilor - mai ales de cea de dincolo de scenă - nici un om, care-l cunoaşte bine şi vrea să verifice gradul de sinceritate al poveştilor.” Elisabeta Pop

  • Ștefan Cervatiuc Istoria Teatrului la Botoșani, Editura QUADRAT, Botoșani, 2008
    Vol. 1 (1838-1900)
    Vol. 2 (1900-1924)
    Vol. 3 (1925-1944) versiune digitală ianuarie 2014


    “Ştefan Cervatiuc ne farmecă imaginaţia purtându-ne prin preajma mai tuturor marilor actori care au păşit prin Moldova, grădinile Botoşanilor - cu scene amenajate şi pentru spectacole de teatru - distrând protipendada, dar şi făcând "şcoală morală", publicul în cauză pedepsind cu asprime repertoriile slabe şi interpretările de mâna a doua... Fără a fi ostentativ în construcţie, Ştefan Cervatiuc ne lasă să înţelegem rolul teatrului în existenţa Moldovei în graniţele fireşti, accentuând pe starea de spirit care avea să ducă la existenţa României în limitele geografice normale.” Traian Apetrei, director al teatrului “Mihai Eminescu” din Botoșani

  • Anaid Tavitian și Georgeta Mărtoiu. “Thalia ex Ponto la cumpănă de milenii” O istorie sentimentală a Teatrului dramatic constănțean (2 mai 1951 – 2 mai 2001)

    “Ceea ce oferă publicului constănțean autorii “Thaliei ex Ponto la cumpănă de milenii” este, fără îndoială, cel mai complet demers teatrologic nu doar din arealul dobrogean ci la valoarea unui studiu național. Adevărate pagini de antologie teatrală, amintirile și mărturiile acestui consistent și valoros volum reconstituie cu fidelitate, secvențe de viață care înseamnă de fapt 50 de ani de teatru la Constanța”. (Dr. Aurelia Lăpușan)

  • Voicu Mariana: Istoria Teatrului Naţional "Mihai Eminescu" Timişoara 1945-2005: date cronologice, repere artistice, material iconografic, aparat critic, evaluari şi comentarii critice

    “Mariana Voicu a scris o carte de referinţă despre teatrul românesc din Timişoara. Realizată în două masive tomuri, Istoria Teatrului Naţional "Mihai Eminescu" din Timişoara şi Amintiri tăcute, ea vine în întâmpinarea specialistului dornic de informare corectă şi detaliată asupra vieţii unei instituţii de vârf a oraşului şi a României. Aşa cum a fost gândită, cartea este deopotrivă un instrument în mâna pasionatului spectator, dar şi a oricărui cititor interesat să afle ce anume s-a întâmplat cu adevărat memorabil în arta timişoreană în perioada postbelică. Mai este încă ceva foarte important ce rezultă dintr-o semenea întreprindere dedicată recuperării unui segment al trecutului Timişoarei: evidenţierea remarcabilei moşteniri de creaţie românească ce merită şi trebuie să fie recunoscută ca parte integrantă a patrimoniului cultural al României. Acestea sunt argumentele care au îndreptăţit aplecarea Marianei Voicu spre o amplă şi binevenită restituţie ştiinţifică şi literară.” (Victor Neumann)

  • Mariana Voicu: Amintiri tăcute, Teatrul Naţional Mihai Eminescu" Timişoara 1945-2005, O istorie trăită, asumată şi evaluată in respectul adevărului

    “Am trăit, incepand din 1971, in mod continuu, această istorie, profund implicată prin profesie in toate evenimentele, artistice şi neartistice, evenimente istorice ori economice, sociale ori civile, care au traversat-o. Amintiri tăcute este o reconstituire posibil subiectivă. Dar şi obiectivă, in acelaşi timp, in mod egal. Niciun eveniment trăit şi relatat, deci reflectat pe retina cuiva şi reprodus ulterior, nu poate pretinde obiectivitatea.”

  • Dan Predescu: AUR ȘI AUROLAC însemnări din teatru & lume

    “Cine a mers, în ultimele două decenii, la teatru va citi cu încântare cartea lui Dan Predescu şi o va pune cu grijă – pentru nostalgice lecturi viitoare – în cutia cu flori presate, bilete de cinema şi programe de spectacol. Sunt cronici teatrale şi interviuri scrise în perioada 1978-1998…"(Marina Boiangiu)
    ”Cartea este vie. Incitantă. Cu opinii care sunt juste şi suspiciuni ce pot scandaliza. Ergo, merită mediatizată. ” (Bogdan Ulmu)



  • Cepoi, Ion: Elvira Godeanu – O poveste de pe Jiul de Sus

    "Acesta nu este un studiu monografic închinat Elvirei Godeanu, ci doar o încercare modestă de a spune o poveste despre un copil plecat cândva de pe malurile Jiului de Sus și întors acasă, după mulți ani, sub formă de statuie așezată cu pioșenie și admirație în holul Teatrului care-i poartă numele ". (Ion Cepoi)

    Editura: Editura Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Gorj, Târgu – Jiu, 2011, ISBN: 978-973-7847-37-9



  • Cepoi, Ion: Îmblânzirea minotaurului sau nouă ani din viața unui teatru

    "Aceasta s-a vrut a fi întâia carte a nașterii și copilăriei unui teatru românesc. Întâmplarea a făcut ca evenimentul să se petreacă la Târgu - Jiu, după cum tot ea, întâmplarea, a făcut ca acei care au fost martorii acestei nașteri și acestei copilării... să aibă fiecare în parte și toți la un loc un imprescriptibil sentiment al istoriei trăite și a celei prefigurate care i-a îndemnat , într-un moment anume al existenței lor, să iubească ori să urască la fel de profund și de constant circumstanțe, fapte și oameni aflați vremelnic de o parte sau alta a graniței numite Teatru. " (Ion Cepoi)

    Editura: Editura Fundației "Constantin Brâncuși", Târgu – Jiu, 2002, ISBN: 973-8162-10-6

  • Cepoi, Ion: Ieșirea în lume – Istoria Teatrului "Elvira Godeanu" 2002 - 2008

    "…titlul celui de-al doilea volum al Istoriei Teatrului nu putea fi altul decât "Ieșirea în lume". Pentru că din toamna lui 2002 și până în acest mai al lui 2008, s-a ieșit în lume. Prin noul sediu și dotările sale, prin repertoriu, prin calitatea spectacolelor, prin turneele făcute în țară, prin turneele făcute în Maroc, Suedia, Danemarca, Turcia, Italia, prin opiniile favorabile ale unora dintre cei mai titrați critici de teatru români și străini, prin Festivalul – Zilele Elvira Godeanu, prin premiile obținute la diverse festivaluri naționale și chiar internaționale de actori ai Teatrului….. Da, s-a ieșit în lume. Nici nu se putea altfel pentru o instituție care, cu fiecare spectacol, adaugă lumii o altă lume." (Ion Cepoi)

    Editura: Editura Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Gorj, Târgu – Jiu, 2008, ISBN: 978-973-7847-17-1

  • Cepoi, Ion: Dl. Teatru et comp. (Interviuri cu Marian Negrescu)

    "…. tot ceaa ce a făcut Negrescu pentru teatrul din Gorj,…, nu a fost altceva decât o superbă declarație de dragoste adresată locului său de baștină. …cartea de față – care cuprinde interviuri cu Marian Negrescu și impresii despre instituția de artă din Târgu Jiu – nu vrea să facă altceva decât să prezinte tuturor un om și lucrarea sa pământească numită Teatru." (Ion Cepoi)

    Editura: Editura Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Gorj, Târgu – Jiu, 2008, ISBN: 978-973-7847-20-1

  • Chirilă, Dumitru - TEATRU - Fragmente dintr-o istorie trăită, editura Biblioteca Revistei Familia, Oradea, 2005. ISBN: 973-9401-49-X. Ediţie îngrijită şi Cuvânt înainte de Mircea Morariu.

    Revista Familia a hotărât să adune în pagini de carte o parte din cronicile scrise între 1965 şi 2003 de Dumitru Chirilă . Fatalmente, selecţia pe care am operat-o e incompletă, subiectivă şi – oricând - amendabilă. Dar sper că va părea relevantă pentru amploarea preocupărilor şi pentru ceea ce a însemnat pentru critica teatrală românească Dumitru Chirilă. Aşa că nu pot decât să îmi doresc ca, pe celelalte tărâmuri, această carte să-i poată sluji colegului meu drept argument ca atunci când e întrebat "tu ce ai vrut să te faci de ai ajuns critic?", să poată răspunde fără ezitare "asta am vrut, să fiu critic". Mircea Morariu

  • Elisabeta Pop, redactor coordonator, Teatrul românesc la Oradea. Perspectivă monografică. editura Biblioteca Revistei Familia, Oradea, 2001. (pdf 55 MB)

    “Volumul este structurat pe capitole ce urmează evoluția cronologică a fenomenului teatral românesc, începând cu secolul XVIII, în această parte a țării. El cuprinde o micromonografie a Săptămânii Teatrului Scurt, o prezentare a Teatrului de poezie, interviuri sau mărturii ale foștilor directori, sute de fotografii. Anexele volumului – repertorii complete, fișele tuturor spectacolelor,...- oferă informații corecte și utile, atât cititorului, cât și istoricului sau cercetătorului teatral. ...Dorința noastră cea mai arzătoare este ca această carte să folosească.” Elisabeta Pop, redactor coordonator.

  • Personalităţi, evenimente

  • Petre Diaconu

    Gheorghe Dinică 01.01.1934 - 10.11.2009

    Interviu Gheorghe Dinică - p1

    Interviu Gheorghe Dinică - p2


    “Sunt vagabondul vieţii mele,
    Ca într-un film cu Raj Kapur,
    Măturător de praf de stele
    Şi cusurgiu fără cusur.
    Când adorm, spre dimineaţă,
    Îmi reproşez de la-nceput:
    Că n-am luat totul de la viaţă
    Şi nu i-am dat cât aş fi vrut.
    Am fost şi prinţ şi cerşetor,
    Un trădător, un om cinstit,
    Numai cu viaţa de actor,
    Eu niciodată n-am glumit.
    Am mai şi râs de-o nerozie,
    Am fost bogat, am fost falit
    Şi-n toat-a lumii nebunie,
    Eu publicul mi l-am iubit.”