Cronica muzicală on-line |
||
Repere bibliografice pentru iubitorii de folclor
(Constanţa Cristescu, muzicolog – 10 ianuarie 2010) ![]() Primele două volume intitulate generic Obiceiuri tradiţionale de peste an, apărute în anii 2007/vol.1 şi 2008/vol.2, au ca obiect de studiu prezentarea sintetică, la nivelul accesibilităţii studenţilor, a genurilor şi speciilor muzicale cu funcţie ritual-ceremonială integrate obiceiurilor agrare din tradiţia istorică a poporului român, consemnată şi studiată în bibliografia de specialitate, dar şi a unor specii legate de viaţa comunitară şi framilială, săvârşite periodic. ![]() Evident, reperele modelelor reprezentate de genurile şi speciile istorice sunt de maximă utilitate pentru cei ce în viitor se dedică interpretării, cercetării şi valorificării diverse a folclorului. ![]() Evident, practica folcorică s-a îmbogăţit cu noi instrumente populare care nu apar în volumul doamnei conferenţiar universitar, cum ar fi tiuga, un instrument de suflat ce sună asemănător cimpoiului, însă îi înlocuieşte burduful cu o ”tărtăcuţă” mai mare, ori instrumentele moderne adoptate de lăutari în ultimele două decenii. Creativitatea constructorilor de instrumente muzicale populare şi modernitatea permanentă a lăutarilor, impusă de ţinerea pasului cu moda pentru a obţine o bună plată, nu trebuie ignorate, ci trebuie studiate şi evaluate cu atenţie, raportate la modelele tradiţionale consacrate de practica folclorică îndelungată. Trei volume de referinţă universitară îmbie învăţăceii să se desfete la banchetul cunoaşterii tradiţiei în sălile de studiu şi de bibliotecă, pentru ca apoi să poată preţui cu luciditate şi competenţă oferta pieţei muzicale actuale şi să contribuie prin eforturi proprii la restaurarea valorilor tradiţiei româneşti. În condiţiile în care timpul afectat cursurilor şi seminariilor de folclor din planul universitar este redus până la nivelul unor cursuri simbolice, volumele realizate de Mădălina Dana Rucsanda constituie un suport bibliografic binevenit, necesar şi util. Dacă le-ar consulta cu atenţie şi îndrumătorii de formaţii artistice din sate şi din diverse instituţii culturale urbane, atunci în festivalurile datinilor de iarnă formaţiile de colindători nu ar fi mixte sau feminine, ci ar fi formaţii prin excelenţă masculine, că aşa cere tradiţia. Acesta este doar un exemplu de neautenticitate folclorică selectat de subsemnata dintre multiplele observaţii făcute pe marginea manifestărilor tradiţionale studiate. Ar fi de dorit ca aceste volume să poată fi procurate de cei interesaţi şi din librării, nu doar de către cursanţii de la Universitatea Transilvania din Braşov. |